De KRACHT van onderschrijvingen en aanbevelingen – Link Je Klant

De KRACHT van onderschrijvingen en aanbevelingen

Als jij iets koopt, Google je dan eerst het product? Zoek je naar reviews en gebruikerservaringen? Vraag je vrienden of familie die dit product hebben naar wat zij ervan vinden? Of vaar je blind op wat de fabrikant op zijn website schrijft of wat de verkoper je vertelt?

Nee, he? En dat is nu precies de kracht van een aanbeveling! Dit werkt namelijk precies hetzelfde bij het inhuren van een ZP-er of freelancer.

Aankoopproces

Maar liefst 57% van de aankoopbeslissing vindt plaats voordat men überhaupt contact met jou legt. Die maakt de opdrachtgever terwijl hij of zij jou en je product onderzoekt en leest wat andere gebruikers ervan vinden. Een persoonlijke boodschap is immers veel krachtiger dan een commerciële. Maar liefst 78% van de online kopers geeft aan dat zij zich laten beïnvloeden door de ervaring van iemand anders. Een te mooie kans om te laten liggen, toch?

Beïnvloeden

Die beslissing probeer je natuurlijk te beïnvloeden met goede informatie. Door jezelf als expert neer te zetten met bijvoorbeeld blogs en door mensen te helpen bij hun vragen. Zo gaan ze je aardig vinden. Maar de meest krachtige manier om dit te doen is met sterke aanbevelingen (recommendations). Zorg dus dat je die hebt. Op je website, maar ook op je LinkedIn-profiel! Ook onderschrijvingen van je vaardigheden (skills) doen het goed en zijn gemakkelijk te realiseren.

Vaardigheden laten onderschrijven

Zet minimaal 10 vaardigheden op je profiel én zorg dat deze relevant zijn. Dat je een kei bent in vliegvissen is leuk, maar niet van belang voor de opdrachtgever die jou wil inhuren om zijn website te bouwen. Stap twee is om die vaardigheden te laten onderschrijven. Stuur connecties die je goed kent en waar je mee hebt samenwerkt een persoonlijk bericht met de vraag of ze je willen onderschrijven.

Dit doen ze heel gemakkelijk door naar jouw profiel te gaan, het blok met je vaardigheden op te zoeken en op de grijze plus te klikken. Die komt tevoorschijn als ze met hun muis over een vaardigheid heen zweven. Dat is voor hen snel en gemakkelijk te doen; vooral als je even de link naar je profiel meestuurt.

Aanbeveling is veel KRACHTIGER

Maar een aanbeveling is natuurlijk veel krachtiger. Dit kost jouw opdrachtgever meer tijd en meer moeite, maar daarom legt een aanbeveling voor een potentiële klant ook veel meer gewicht in de schaal dan een onderschrijving. Heb je een klus naar tevredenheid afgerond? Ga dan niet achterover leunend zitten wachten tot die persoon uit zichzelf een aanbeveling schrijft, maar vraag er zelf actief om. En nee, dat is echt niet raar. Vragen staat vrij en je zult zien dat de meeste mensen je graag helpen. En krijg je ‘ja’ als antwoord? Dan heb jij daar ontzettend veel aan.

Vraag er dus om, maar wel persoonlijk

Maak dat dus ook duidelijk in je aanvraag, die je het liefst eerst persoonlijk of desnoods telefonisch doet. Dat je dit enorm waardeert en dat ze jou hier ontzettend mee helpen. Wil je het je opdrachtgever helemaal makkelijk maken of is diegene niet zo sterk met tekst? Bied dan aan om een voorzetje te schrijven dat hij natuurlijk vervolgens naar eigen inzicht mag aanpassen. Maar dan hoeft je opdrachtgever in ieder geval niet vanaf nul te beginnen. Je maakt de kans op succes helemaal groot als je ook een video stuurt hoe men de aanbeveling plaatst. Gebruik daarvoor gerust die van mij. Je vindt deze HIER.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

 


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.