In 7 stappen van LinkedIn-profiel naar personal brand – Link Je Klant

In 7 stappen van LinkedIn-profiel naar personal brand

Personal branding klinkt heel spannend, maar dat valt reuze mee. Maar het is wel belangrijk, want het is wat mensen over je zeggen als je er zelf niet bij bent. Dus hoe ze denken dat je bent en hoe ze jou aan anderen beschrijven. Je wilt natuurlijk dat dit klopt met hoe je bent en wat je doet. Want als het beeld dat mensen van je hebben en communiceren niet klopt, kun je hun verwachtingen natuurlijk nooit waarmaken. Het kost je minimaal veel moeite om het plaatje dat ze hebben bij te kleuren. En vervolgens moet je nog maar afwachten of je dan wel bij elkaar past. Óf mensen huren je niet in omdat ze betwijfelen of je levert wat ze nodig hebben. Terwijl je voor hen misschien wel de perfecte oplossing hebt. Beide opties zijn dus verre van bevorderlijk voor het opbouwen van een gezond bedrijf. Daarom in dit blog 7 stappen om jouw LinkedIn-profiel zo op te bouwen dat het bijdraagt aan je personal brand.

Stap 1: Zorg voor een gezicht bij de naam

Een goede profielfoto maakt niet alleen een begin in het opbouwen van je Know-Like-Trust-factor, maar zorgt er ook voor dat LinkedIn je profiel beter toont. Je geeft je online aanwezigheid letterlijk een gezicht. Bovendien zorgt een goede profielfoto ervoor dat meer mensen je profiel bekijken en meer reageren op je content.

Stap 2: Zorg voor een sterke kopregel

Je kopregel is wat veel mensen als eerste zien. In je persoonlijke LinkedIn-profiel, maar ook wanneer je content post of op berichten van anderen reageert. Dit is dus een belangrijke eerste indruk waarin je mensen wilt vertellen wie je bent, wat je doet en voor wie. Een soort mini-pitch waarmee je jouw ideale klant triggert om je profiel te bezoeken of daarin verder te lezen.

Stap 3: Vertel je verhaal

Met je samenvatting (Info-blok) en je werkervaring kun je jouw verhaal vertellen. In je samenvatting vertel je uitgebreider wie je bent, wat je doet, voor wie je dat doet en wat werken met jou oplevert. In je werkervaring schets je welke ervaring je in het verleden hebt opgedaan die je in je huidige bedrijf gebruikt. Deze blokken zijn erg belangrijk in het opbouwen van je persoonlijke merk op LinkedIn.

Stap 4: Laat je werk zien

De allermooiste manier om potentiële klanten te interesseren en over de streep te trekken is om hen te laten zien wat je doet. Dat kan door links te plaatsen naar projectpagina`s op je website, maar ook met aanbevelingen van tevreden klanten. Laat die tevreden klanten in hun aanbeveling de situatie schetsen waarmee ze bij je hebben aangeklopt én vertellen wat jullie samenwerking ze heeft opgeleverd. Zo kunnen potentiële klanten zich in die situatie herkennen en meteen zien wat het ze oplevert als ze met jou in zee gaan.

Stap 5: Optimaliseer voor vindbaarheid

Door bewust de termen waar jouw klanten op zoeken in je profielteksten te gebruiken, maak je jezelf extra goed vindbaar. Dus zoekt jouw klant op ‘slanker worden’ of ‘afvallen’? Voeg daarnaast Vaardigheden aan je profiel toe. Die dragen ook sterk bij aan je vindbaarheid op die trefwoorden.

Stap 6: Zorg voor een persoonlijke profiel-URL

Standaard creëert LinkedIn bij het aanmaken van jouw account een URL met daarin je naam en een cijfercode. Door die cijfercode eruit te halen en zoektermen toe te voegen maak je je profiel beter vindbaar.

Stap 7: leg verbanden met de rest van je online activiteiten

Je hebt naast je LinkedIn-account vast nog meer social media-kanalen en een website. Zorg dat je die koppelt aan je LinkedIn-profiel, zodat mensen op die plekken ook kennis met je kunnen maken. Op je Instagram kun je bijvoorbeeld meer visueel laten zien wie je bent en wat je doet. Op Pinterest kun je artikelen verzamelen die laten zien wat jij interessant vindt en die boeiend zijn voor je doelgroep. En op je website kun je je eigen blogs posten en natuurlijk activiteiten aankondigen. Zo laat je een zo compleet mogelijk plaatje van jezelf zien.

GRATIS WEBINAR: 
'Zo schrijf je in 5 stappen een profielsamenvatting die klanten aantrekt'

Tips krijgen om jouw LinkedIn-samenvatting aantrekkelijker te maken voor jouw ideale klant? Zodat ze je beter vinden en de actie ondernemen die jij wilt? Precies leren hoe het wel en niet moet? 
Meld je dan aan voor mijn webinar op dinsdag 28 april of woensdag 29 april.
Lees hier meer of meld je direct aan.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!