In 7 stappen een goed LinkedIn-bericht schrijven – Link Je Klant

In 7 stappen een goed LinkedIn-bericht schrijven

LinkedIn-berichten schrijven is voor veel dienstverlenende ZZP-ers nog een ‘ding’. Want hoe schrijf je nou een bericht waar jouw netwerk op zit te wachten? Waar ze blij mee zijn? Dat bijdraagt aan jouw bedrijf? Waar je ideale klant graag en positief op reageert? Kortom, een goed LinkedIn-bericht? Daar geef ik je in dit blog 7 tips voor!

De basis

In dit artikel focus ik me op statusupdates. Dat zijn de berichten die je in je tijdlijn onder Home ziet. De lengte ervan is beperkt, namelijk 1.300 tekens. En dat is inclusief spaties en enters. Dit zijn meestal ongeveer 230 woorden. Na ongeveer 3 regels wordt je bericht ‘afgekapt’ en moet je lezer op ‘meer weergeven’ klikken om de rest te kunnen zien. Het is dus zaak om in die eerste 3 regels meteen duidelijk te maken voor wie het interessant is om de rest te lezen en waarom. Zorg dus voor een prikkelende intro.

Pas wel op met witregels in deze eerste alinea. Ik zie vaak gebeuren dat door onnodige witregels de kern van het verhaal achter de ‘meer weergeven’ valt. Daar wordt dan door gebrek aan prikkeling niet op gelikt waardoor je nauwelijks bereik krijgt met je bericht. Gebruik in de rest van je bericht wel gerust witregels en opsommingstekens om je tekst goed scanbaar en prettig leesbaar te maken.

Stap 1: bepaal wat je wilt bereiken met je bericht

Voordat je überhaupt begint te typen is het verstandig om te bedenken wat je wilt bereiken met je bericht. Wil je even zichtbaar zijn voor je netwerk? Wil je aan je expertstatus bouwen? Wil je je aanbod onder de aandacht brengen? Of moet je lezer een actie ondernemen? Moet er een call-to-action in je bericht? Moeten er een link bij? Moeten je contactgegevens toegevoegd worden? Denk hier als eerste over na.

Stap 2: kies je boodschap

Als je niet focust op 1 boodschap, onthoudt niemand je verhaal. Als je in één bericht teveel wilt vertellen, verlies je juist de aandacht. Houd je in een bericht echt aan één onderwerp. Bepaal dus waar je het over gaat hebben.

Stap 3: kies het type bericht

Ga je voor alleen tekst, tekst met een afbeelding, een video of voeg je een PDF toe? Wat past het beste bij jou, je doel en je boodschap?

Stap 4: ga voor connectie

Nu is het tijd om je bericht of script te gaan schrijven. Geef niet alleen droge tips en vertel niet alleen over je aanbod, maar zorg dat mensen je door jouw berichten ook als persoon leren kennen. Deel iets persoonlijks, vertel over jouw ondernemersreis, laat zien waar jij mee worstelt of waar je je aan ergert. Je bent zo instant meer menselijk én herkenbaar waardoor je de gunfactor krijgt. En die heb je nodig om tot een samenwerking te komen.

Stap 5: ga voor emotie

Je klant heeft een probleem met bijhorende emotie en jij hebt een drive om dit op te lossen. Wees niet bang om beide emoties in je berichten te laten zien. Niet alleen op beeld, maar ook in tekst. Beschrijf hoe je klant zich voelt voor en na met jou te hebben samengewerkt, maar ook wat die klant helpen met jou doet. Dit lijkt spannend, vooral op een zakelijk medium als LinkedIn, maar geloof me, hiermee ga je juist de mensen aantrekken die bij jou passen, want die gaan daarop ‘aan’.

Stap 6: kies je afsluiter

In stap 1 heb je bedacht wat je wilt met je bericht. Dan moet je daar ook toe oproepen. Dat kan een conversie zijn, zoals een aankoop of een inschrijving op een weggever, maar ook een reactie op je bericht. Maar vraag er in ieder geval gericht om. Bijvoorbeeld:

  • Heb jij zoiets ook wel eens meegemaakt? Deel je verhaal.
  • Wil je meedoen? Meld je dan nu aan via [link].
  • Ken je iemand die dit zou moeten lezen? Tag hem of haar dan onder dit bericht.

Stap 7: check, check, check

Eerlijk, dit is een stap waarbij het bij mij nog wel eens misgaat. Dan schrijf ik enthousiast een bericht over iets wat me aan het hart gaat, klik op ‘posten’ en zie dan één seconde later dat ik een spelfout heb gemaakt. Gelukkig kun je die nog snel corrigeren. Maar voorkomen is beter dan genezen.

Check bij deze laatste stap ook of je eerste alinea pakkend genoeg is en of je je echt aan één boodschap hebt gehouden. En is het voor je lezer duidelijk WAT hij moet doen en HOE hij dit moet doen? Je zou de eerste niet zijn met een bericht om je aan te melden voor een event, maar zonder uit te leggen hoe je dat dan doet ;-). Als je deze checklist erbij houdt gebeurt jou dat in ieder geval niet meer!

Samen oefenen?

Wil jij in een klein groepje, onder mijn persoonlijke begeleiding een dagdeel gericht oefenen in het schrijven van goede berichten voor LinkedIn? Niet alleen het 'wat' leren, maar vooral het 'hoe'? Direct feedback krijgen op je eigen berichten waardoor je snel beter leert schrijven?
Dat kan! En wel op donderdagmiddag 24 september, maandagochtend 28 september of woensdagochtend 30 september. Vanwege Corona zijn de sessies voorlopig via Zoom. Net zo waardevol, maar veilig vanuit je eigen huis of kantoor. Meer weten? Check hier alle informatie of meld je meteen aan! 

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!