In 6 stappen een ‘STERK persoonlijk merk’-plan – Link Je Klant

In 6 stappen een ‘STERK persoonlijk merk’-plan

Als je ZP-er bent, ben jij je bedrijf. Jouw ‘personal brand’ is dan je visitekaartje, datgene waaraan jij herkend wordt. Dat dit belangrijk is lijkt me duidelijk. Maar hoe bouw je nu aan een professioneel ‘personal brand’? Net als met de meeste marketingactiviteiten; door te beginnen met een plan!

Sterk Merk – Stap 1: Formuleer wie je bent

Zet op papier wie jij bent als persoon, maar ook wat je vaardigheden zijn en wat je passie is. Waarom onderneem je? Waarom wordt je zo bij van wat je doet? Wat drijft je? Wat zijn je kernwaarden? Zou je dit ook doen als je er geen rooie cent voor kreeg? Wat is kenmerkend voor (samen)werken met jou? Wat voor type mens ben je? Hoe communiceer je?

Sterk Merk – Stap 2: Formuleer wat je doet

Wat doe jij voor je klanten? Welke ervaring heb je daarin? Welke kennis heb je daarover? Hoe heb je die kennis opgedaan? Wat bereik jij voor je klanten? Wat is je missie en hoe ga je die missie bereiken? En hoe zie je jezelf? Vind je jezelf een Rolls Royce, een Skoda of ben je een betaalbare middenklasser?

Sterk Merk – Stap 3: Formuleer wat je verkoopt

Verkoop je een fysiek product? Of juist tijd of kennis? Omschrijf in deze stap precies welk product of welke dienst jij biedt. Maar ook welke kansen je ziet in de markt. Hoe zie je de groeipotentie voor dit product?

Nu heb je een plaatje geschetst van wie jij bent en wat je aan je klanten biedt. Als het goed is zie je nu al een rode lijn verschijnen; een verhaal waarmee jij jezelf bij potentiële klanten kunt introduceren. In de volgende stappen gaan we je doelgroep in kaart brengen en op een rij zetten waarom klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrent.

Sterk Merk – Stap 4: Formuleer je doelgroep

Wie past als klant het beste bij jou en je product of dienst? Zijn dat particulieren of bedrijven? En dan kleine of grote bedrijven? Mannen, vrouwen, kinderen? Met een bepaalde interesse of opleiding? Heeft je doelgroep een grote of kleine beurs? Door je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven (en dus aan te spreken) trek je hen aan en stoot je minder ideale klanten juist af.

Sterk Merk – Stap 5: Formuleer jouw onderscheidende vermogen

Wat maakt jou anders dan je concullega`s? Wat maakt dat mensen voor jou kiezen en niet voor die ander? Heb je een betere prijs/ service/ reputatie/ kennis/ vaardigheden/ netwerk? Maar ook; wat is jouw persoonlijke verhaal waardoor mensen een klik met je hebben? In deze stap koppel je jouw Waarom van Stap 1 met hoe je die in kunt zetten om jezelf te onderscheiden van je concurrenten.

Nu heb je je verhaal in de steigers staan, maar jij bent de enige die het kent. Tijd om dat te verhelpen. In de volgende stap ga je uitwerken hoe jij jouw verhaal ook naar buiten kunt brengen.

Sterk Merk – Stap 6: Formuleer hoe je jezelf kunt promoten

Waar en hoe kun jij je verhaal vertellen? Offline kun je denken aan presentaties, advertorials, beurzen, interviews op (lokale) radio en TV, maar ook je logo en overige huisstijl-items op drukwerk etc. Online kan er ook heel veel en ben je minder afhankelijk van anderen; je kunt het allemaal zelf opzetten. Denk aan Social Media, je website, blogs, video, e-book, webinars etc. Denk na welke kanalen en media bij jou en je bedrijf passen, maar wees niet bang om je comfortzone een beetje op te rekken. Zo creëer je juist groei.

Toepassen

En nu ga je je plan toepassen op de kanalen die je bij stap 6 hebt geformuleerd. Let er wel op dat je altijd consistent en authentiek blijft. Is jouw verhaal echt jouw verhaal? Dan is dat een eitje! Onthoud dat jij als persoon groeit en dat jouw merk dus ook mee moet groeien. Neem dus eens per jaar je plan weer eens door en schaaf het bij zodat het weer perfect aansluit.

 

Weten hoe je jouw ‘personal brand’ via LinkedIn opbouwt? Dit lees je in mijn volgende blog.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.