In 3 stappen naar een converterend LinkedIn-profiel – Link Je Klant

In 3 stappen naar een converterend LinkedIn-profiel

Je LinkedIn-profiel heeft verschillende functies. Het zorgt ervoor dat je goed gevonden wordt door je potentiële klanten én dat je een goede eerste indruk op hen maakt. Maar slim ingezet kan je profiel nog meer, namelijk die potentiële klant aanzetten tot actie en dus converteren tot een klant. Misschien niet meteen een betalende, maar elke actie die een beetje vertrouwen vraagt is een stap in de klantreis. In dit blog geef ik je tips om profielteksten te schrijven die je potentiële klant die eerste stap laten zetten.

Maar wat is dan die eerste stap?
Wat wil je dat bezoekers aan je profiel doen? Dat is wat je als eerste moet bepalen. Wil je dat ze:

  • een ebook of andere weggever downloaden
  • een (gratis) strategiesessie boeken
  • een catalogus aanvragen
  • een kennismakingsafspraak of intake-afspraak maken
  • een connectieverzoek sturen

En dit zijn maar een aantal van de vele mogelijkheden. Om de boodschap helder te houden is het verstandig om één doel te kiezen en daar naartoe te schrijven. Meer boodschappen in één tekst zorgen alleen maar voor verwarring en verwarring zorgt ervoor dat de lezer juist helemaal geen actie onderneemt.

En dan?
De volgende stap is jouw ideale klant van A tot Z in beeld krijgen. Is het een man of vrouw, hoe oud, wat is hun levensfase, waar wonen ze, wat voor soort bedrijf hebben ze, welke normen en waarden vinden ze belangrijk, wat is het opleidings- en inkomensniveau? En op een diepere laag: wat is hun pijn, hun probleem, waar liggen ze wakker van, waar zijn ze onzeker over, wat zijn hun overtuigingen en weerstanden? Die kennis kun je bijvoorbeeld verzamelen in een Empathy map.

Nu gaan we schrijven
Je belangrijkste profielonderdelen die bezoekers zien en lezen zijn je Kopregel en je Samenvatting. In je Kopregel kun je in 120 tekens (inclusief spaties) alvast een eerste indruk geven van:

  • Wat je doet
  • Voor wie je dat doet
  • Wat jou anders maakt

In je Samenvatting heb je wat meer ruimte: 2.000 tekens. Daarin telt LinkedIn je spaties en enters wel mee.

Je Samenvatting bouw je als volgt op:

  • In het eerste deel communiceer je je Waarom. Dit zorgt dat lezers die jouw Waarom delen een instant klik met je voelen.
  • In het tweede deel communiceer je jouw meerwaarde. Wat lever je je klant op en wat maakt jou anders dan je concullega`s.
  • In het derde deel doe je je call-to-action, dus roep je op tot je conversiedoel. Maakt dit zo makkelijk mogelijk.

Schrijf scanbaar
Houd tot slot rekening met de spelregels voor online schrijven. Mensen lezen online anders dan op papier. Het belangrijkste verschil is dat mensen online eerst de tekst scannen om te bepalen of de inhoud de moeite waard is of hun vraag beantwoord. Dat is namelijk het tweede grote verschil. Mensen lezen online zelden voor de lol en dus eigenlijk altijd met een doel: informatie vinden, iets vergelijken, iets kopen etc. Hebben ze na het scannen het idee dat de informatie die ze zoeken er niet staat? Dan zijn ze weg.

Om je online tekst zo scanbaar mogelijk te maken:

  • Schrijf je korte alinea`s (maximaal 3 a 4 regels)
  • Zorg je voor witregels
  • Voorzie je elke alinea van een duidelijke kop
  • Werk je als het even kan met opsommingstekens

Wat ook heel goed werkt is om aan het einde van de ene alinea een vraag te stellen en die in de volgende alinea te beantwoorden. Zo houd je mensen aan het lezen.

Samengevat:

  • Bepaal je conversiedoel
  • Beschrijf je ideale klant tot in de puntjes
  • Schrijf op basis van die kennis teksten die de overtuigingen van je ideale klant aanspreken


P.s. in mijn nieuwe online training ‘LinkedIn-profiel met conversiepower’ besteden we heel veel aandacht aan deze stappen. Het tot in de vezels leren kennen van je ideale klant én hoe je op basis van die kennis wervende teksten schrijft voor je LinkedIn-profiel. Uniek aan deze online training is dat je altijd 1-op-1 coaching en feedback op je teksten krijgt. Je doet het dus zelfstandig, maar niet alleen. Meer weten? Check deze pagina. Liever persoonlijk contact? Bel me dan op 06-50217686. 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.