In 3 stappen klanten werven via LinkedIn – Link Je Klant

In 3 stappen klanten werven via LinkedIn

Eén van de grootste pijnpunten voor veel ondernemers is dat ze het gevoel hebben dat ze geen regie hebben over hun klantenstroom. En dus geen controle over de vulling van hun agenda. De ene maand heb je het stijldruk en de andere maand zit je uit je neus te eten. Met bijhorende pieken en dalen in je omzet en dus je inkomen. Hoe zou het zijn als je wel regie had? Die pieken en dalen kwijt bent of in ieder geval een stuk afvlakt? Lekker toch? En het kan. Het enige dat je moet doen is de regie pakken over jouw salesproces.

In dit blog deel ik 3 stappen die je kunt nemen om gestructureerd aan nieuwe klanten te komen. Op een constant tempo. Waardoor je agenda op een bij jou passende manier gevuld raakt en blijft. Kortom, regie krijgen en houden!

Stap 1: Jouw ideale klant vinden op LinkedIn

Waarschijnlijk heb je al een plaatje bij jouw ideale klant. Ben je al eens bezig geweest met zijn of haar demografische en psychosociale kenmerken: beroep, geslacht, inkomen, branche, regio, voorkeuren op het gebied van boeken, tijdschriften, TV-programma`s, auto`s, hobby’s etc. Goed om te weten, want zo heb je letterlijk een ‘persoon’ om tegenaan te praten in je communicatie.

Maar hoe ‘vertaal’ je deze kenmerken naar zoekwoorden die je binnen LinkedIn kunt gebruiken? Vaak maak je dan gebruik van het beroep of de functietitel, de branche waarin iemand werkt en de regio waarin je wilt opereren. Door die filters binnen LinkedIn Geavanceerd Zoeken in te vullen heb je al snel een hele lijst met mogelijke klanten.

Stap 2: Connectie maken

Als je mij al langer volgt weet je waarschijnlijk dat ik een groot voorstander ben van persoonlijke connectieverzoeken. Waarom?

Omdat:

  • Het een hele kleine moeite is.
  • Het in ieder geval onbewust een betere eerste indruk maakt op de ontvanger.
  • Je op die manier de kans op acceptatie van je uitnodiging vergroot.
  • Je op die manier altijd kunt terugzoeken wat de aanleiding was om te linken of waar jullie elkaar ontmoet hebben.

Gewoon doen dus!

Maar wat zet je dan in je connectieverzoek? Je hebt 300 tekens, dus je kunt niet je hele levensverhaal delen. Daar zit die ander ook echt niet op te wachten trouwens.

Maar wat dan wel:

  • Benoem iets wat jullie gemeenschappelijk hebben, bijvoorbeeld dat jullie op dezelfde school hebben gezeten, dezelfde opleiding hebben gedaan, bij hetzelfde bedrijf hebben gewerkt etc.
  • Benoem iets wat je interessant vond aan het persoonlijke LinkedIn-profiel van diegene, bijvoorbeeld opvallend vrijwilligerswerk of een opleiding die jou ook aanspreekt.
  • Complimenteer de ontvanger met iets wat hij of zij recent gedaan of behaald heeft.
  • Refereer aan een door hem of haar geplaatste statusupdate of blog.
  • Benoem een gedeelde connectie voor instant vertrouwen.

Je ziet dat je hiervoor dus wat onderzoek moet doen. Gelukkig is LinkedIn daar heel erg handig voor.

Stap 3: Connectie opwarmen naar een offline gesprek

Het opbouwen van een relatie klinkt spannend, maar doe je simpelweg door het beginnen van een gesprek. En dat gesprek begin je ook weer heel simpel door bijvoorbeeld iemand te bedanken voor het accepteren van je connectieverzoek.

Omdat je onderzoek hebt gedaan naar je nieuwe connectie weet je ook wat hij of zij recent gepost heeft. Sprong daar een bericht voor je uit, dan kun je hem of haar daarover complimenteren. Maar wat nog beter werkt om het gesprek aan de gang te krijgen is om een verdiepende vraag stellen over dat bericht. Post iemand niet of weinig, dan kun je ook een vraag rondom ontwikkelingen in zijn of haar vakgebied stellen.

Relatie opbouwen

Vervolgens ga je de relatie verder opbouwen. Dat doe je door het gesprek gaande te houden. Aan de ene kant door in het openbaar, dus in je tijdlijn, berichten te plaatsen die voor jouw ideale klant relevant en waardevol zijn. Maar aan de andere kant ga je de mensen op je leadlijst ook gericht waardevolle dingen sturen. Denk aan een blog of een artikel. Maar dan niet dezelfde algemene content die je in je tijdlijn plaatst, maar toegespitst op die persoon en zijn bedrijf.

Jouw onderzoek stopt dus ook niet na het versturen van je connectieverzoek. Je blijft de potentiële klanten op je lijst actief volgen, zodat je weet:

  • Wat er bij hen persoonlijk speelt
  • Wat er binnen hun bedrijf speelt
  • Wat er binnen hun branche speelt

Dit doe je onder andere door hun berichten in je tijdlijn te lezen en daar op te reageren. Het voordeel daarvan is trouwens ook dat ze een seintje van die reactie krijgen, waardoor je weer even zichtbaar bent.

Het mooiste is natuurlijk dat je iemand kunt helpen, dus wees alert op berichten waarin men om advies of hulp vraagt. Ook als je die hulp zelf niet kunt bieden, maar iemand kent en dus kunt aanraden ben je behulpzaam. Ook daarmee stort je op de emotionele bankrekening.

Toewerken naar live gesprek

Als je voldoende relatie, voldoende ‘rapport’ hebt opgebouwd, komt er een moment dat je diegene offline wilt spreken. In een persoonlijk gesprek of telefoongesprek kun je tenslotte pas echt doorvragen en elkaar beter leren kennen. Dan pas ontdek je echt of jullie een match zijn.

Dus op een gegeven moment ga je je connectie vragen of hij het waardevol vindt om eens live af te spreken of te bellen. Voordat je daarom vraagt moet je voor jezelf helder hebben wat het grote voordeel van dat gesprek voor je potentiële klant is. Dit voordeel moet zo groot zijn dat hij of zij het niet eens in zijn hoofd haalt om nee te zeggen en jou graag ontvangt.

Voor je het weet heb je je verkoopgesprek gepland! Door dit stappenplan consequent en consistent toe te passen kun je regelmatig verkoopgesprekken inplannen en krijg je dus regelmatig nieuwe klanten.

En dat is de basis om regie te houden over jouw agenda. Succes!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

  • last month
Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


22 t/m 26 juli GRATIS CHALLENGE:
leer met gemak Knallende LinkedIn-Content schrijven