In 3 stappen een ‘STERK persoonlijk merk’ op LinkedIn – Link Je Klant

In 3 stappen een ‘STERK persoonlijk merk’ op LinkedIn

 

Sterk Merk met LinkedIn – Stap 1

Klanten krijgen via LinkedIn begint met een supersterk profiel. Zorg dus dat je een professionele profielfoto hebt (test eventueel via Photofeeler.com) en een headline die staat als een huis. Je headline (of kopregel) moet bezoekers triggeren om verder te willen lezen in je profiel. Door dit op te volgen met een goede Samenvatting, waarin je je bezoeker bevestigt in zijn gevoel dat jij de juiste persoon bent om zijn of haar probleem op te lossen, is het ‘kat in het bakkie’. Mits je niet vergeet om je contactgegevens ook in je Samenvatting te vermelden, natuurlijk.

Welke klanten wil je aantrekken?

In je LinkedIn-profiel zet je natuurlijk je ervaring, maar nog belangrijker, beschrijf je welk probleem jij voor je klanten oplost. Wat lever je hen op of bespaar je hen? Vergeet niet om ook over jezelf te vertellen. Wat voor type persoon ben je en met welk type mensen werk je graag samen; wie is jouw doelgroep? Zo filter je meteen niet-ideale klanten uit je salesproces. Scheelt je weer tijd en moeite!

Social proof

And last, but certainly not least, zorg voor social proof. Vraag al je tevreden klanten om een aanbeveling op LinkedIn (die je het liefst ook op je website etc mag doorplaatsen). Als er iets is dat twijfelende klanten over de streep trekt zijn het wel positieve reviews van andere gebruikers. Vraag je aanbevelers om iets te zeggen over jou, je product of dienst, je service en wat ze het fijnst vonden aan het proces. Hadden ze vooraf twijfels? Laat ze die dan juist benoemen en vooral vertellen wat jij hebt gedaan om die twijfels weg te nemen. Zo creëer je een gevoel van herkenning bij andere leads.

Wil je meer lezen over deze belangrijkste onderdelen van je zakelijke LinkedIn-profiel of aanbevelingen? Check dan mijn andere blog ‘Vijf tips voor een goed ondernemersprofiel op LinkedIn of het blog ‘De KRACHT van onderschrijvingen en aanbevelingen.

Sterk Merk met LinkedIn – Stap 2

De tweede manier om via LinkedIn aan jouw ‘personal branding’ te werken is met content. Door content te creëren die helemaal bij jouzelf en je product of dienst past, schets je als het ware een online plaatje van jezelf. Dat die content echt van jou is en bij jou past is dan ook enorm belangrijk. Stel dat jouw content niet congruent is met jouzelf, dan val je door de mand op het moment dat iemand jou persoonlijk ontmoet of jouw product koopt en daar een hele andere ervaring mee heeft. Zo iemand is dan teleurgesteld, ook al is je product in de basis goed. Maar omdat je niet aan de verwachting hebt voldaan, zal je zo`n klant zelden tevreden krijgen.

Types content

Je kunt op LinkedIn allerlei verschillende types content plaatsen. Tekst met of zonder afbeelding, video etc. Heb je een langer verhaal? Dan kun je een blog posten en daar dan ook weer afbeeldingen en zelfs video aan toevoegen. Maar wat vertel je dan?

Voor het bedenken van onderwerpen voor je content kun je het beste terugdenken aan gesprekken met nieuwe klanten; welke vragen stellen ze je? Welke details willen ze weten over je product, je proces en je bedrijf? Welke vragen krijg je over je vakgebied? Over actualiteiten? Al die vragen kun je beantwoorden in een statusupdate of blog. Qua vorm kun je die dan weer gieten in tips, wist-je-datjes, maar ook een blog met uitgebreide achtergrondinformatie over een onderwerp.

En het mooie is, dat als jouw content echt bij jou past, je ook vanzelf klanten aantrekt die bij jou passen.

Sterk Merk met LinkedIn – Stap 3

Het ligt niet voor de hand op een sociaal medium dat draait om netwerken, maar veel ondernemers verwaarlozen hun LinkedIn-netwerk. Ze hebben ooit gelinkt, maar doen vervolgens niets om die relatie via LinkedIn verder op te bouwen. Zonde, want je kunt je netwerk voor je laten werken. Hiervoor moet je twee dingen doen:

  • Je netwerk onderhouden
  • Je netwerk laten weten wat je doet

Je netwerk onderhouden

Je netwerk onderhouden op LinkedIn kun je via je tijdlijn doen, maar vergeet ook de privéberichten niet. Via de berichten die in jouw tijdlijn verschijnen ontdek je makkelijk waar jouw connecties mee bezig zijn. Of misschien kom jij wel een bericht tegen waarmee je één van je connecties aan een lead kunt helpen. Dan ‘tag’ je die persoon om hem of haar hier attent op te maken. Verder krijg je van LinkedIn automatisch seintjes over verjaardagen, jubilea etc. Let bij werkjubilea even goed op of die wel kloppen, maar iedereen vindt het leuk om een felicitatie te krijgen op zijn of haar verjaardag. Stuur wel even een ander berichtje dan de standaardtekst en probeer als het even kan een gesprek aan te knopen. Alleen feliciteren is een ‘aha’-moment, maar op het moment dat je in gesprek raakt bouw je echt aan jullie relatie. Maar doe dit alsjeblieft alleen als je interesse gemeend is, anders val je keihard door de mand.

Je netwerk laten weten wat je doet

Als jouw connecties niet goed weten wat je doet, kunnen ze je ook niet aanbevelen bij hun netwerk. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat ze dit weten. Nu snap ik helemaal dat je niet met iedereen persoonlijk kunt koffiedrinken om elkaar zo beter te leren kennen, maar doe dit wel met connecties met een voor jou superinteressant netwerk. Dit soort ‘aanbrengers’ moet je natuurlijk helemaal in de watten leggen. Wees ook niet bang om, als iemand jou stelselmatig goede leads of zelfs kant-en-klare klanten aanlevert, aan te bieden om hier een fee aan te hangen. Het scheelt jou tenslotte veel (marketing-) tijd en moeite.

De connecties die je minder vaak persoonlijk spreekt kun je toch een behoorlijk goed beeld van jezelf en je krachten geven door het delen van goede content. Daarmee laat je zien wie je bent en wat jij jouw klanten oplevert of bespaart. Hieruit krijg je misschien wat minder direct een lead, maar ook een ‘tag’ in een bericht voor een mogelijke opdracht is een kans op een nieuwe klant en dus waardevol.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.