IJzersterk live netwerken met LinkedIn – Link Je Klant

IJzersterk live netwerken met LinkedIn

Ben jij een netwerktijger en ga je altijd met een vastomlijnd plan naar een netwerkbijeenkomst? Of ga je vooral voor de gezelligheid en ‘doe je maar wat’? Voor beide opties is wat te zeggen en niks is fout. Ik vind namelijk dat je vooral moet doen wat bij jou past.

LinkedIn kan je helpen om, zelfs als je ‘maar wat doet’ tijdens een netwerkbijeenkomst, er meer uit te halen. Ook hiervoor geldt; niets moet, alles mag. Pik eruit wat bij jou past.

Voorafgaand aan een bijeenkomst

Bij sommige bijeenkomsten ontvang je van tevoren een deelnemerslijst. Dan kun je van tevoren kijken wie:

  • Sterk lijkt op jouw ideale klant
  • Een aanleverancier van voor jouw ideale klanten zou kunnen zijn
  • Een samenwerkingspartner zou kunnen zijn

LinkedIn is perfect voor dit vooronderzoek. Met een paar muisklikken weet je wat iemand doet, hoe lang hij/ zij dat al doet, met wie, voor wie, wie ze nog meer kennen, waar ze in het verleden gewerkt hebben, welke bedrijven ze volgen, welke interesses ze hebben, van welke groepen ze lid zijn etc.

Uit die informatie kun je dan ‘haakjes’ halen om een gesprek over aan te knopen. Denk aan een school waar jullie beiden op hebben gezeten, een gedeelde werkgever, een hobby, interesse of een goed doel dat jullie beiden een warm hart toedragen. Denk ook aan het lezen van de aanbevelingen die iemand gegeven heeft. Vooral als iemand voor jou een potentiële lead is, kun je daar heel mooi uithalen wat hij of zij belangrijk vindt.

Ontvang je nou geen deelnemerslijst, maar is het wel een club met leden? Dan kun je vaak op de website wel een ledenlijst vinden en kun je daarmee aan de slag. Nadeel daarvan is wel dat niet iedereen er altijd is. Bij bijeenkomsten waarvoor je geen lid hoeft te zijn en je niet hoeft aan te melden worden vaak Facebookevenementen aangemaakt. Dan kun je de ‘gaat’- en ‘geïnteresseerd’-lijsten bekijken.

Afhankelijk van hoe lang een bijeenkomst duurt, maak je voor jezelf een lijstje van de mensen die je (in ieder geval) graag wilt spreken. Denk ook na over hoe je met hen in contact kunt komen. Is er vrije netwerktijd of een gezamenlijke maaltijd? Of zit het programma vol met workshops en is er weinig tijd om anderen te spreken. En hoe kun je iemand vinden in de massa? Is er iemand die jij kent en die de persoon die jij wilt spreken ook kent? Vraag dan of hij/ zij jullie wil introduceren. Die gezamenlijke connectie haal je natuurlijk ook weer uit LinkedIn.

Tijdens een bijeenkomst

Maak gebruik van je lijstje en zoek actief de mensen op die je wilt spreken. Houd je natuurlijk wel aan de etiquette; ben je al met iemand in gesprek, kijk dan niet steeds rond of je je volgende ‘slachtoffer’ al ziet, want dat is behoorlijk respectloos tegenover degene die tegenover je staat. Brei altijd op een prettige manier een eind aan een gesprek. Zinnen die je kunnen helpen om een gesprek af te sluiten kunnen zijn:

  • “Ik vond het leuk je te leren kennen, bedankt voor het prettige gesprek.”
  • “Je wilt vast, net als ik, nog een boel andere mensen spreken. Ik zal je niet langer ophouden en zie je misschien later op de dag/avond nog eens.”
  • “Ik moet nu echt naar huis. Zullen we meteen een afspraak maken om dit gesprek later op een rustigere plek af te maken?”

En natuurlijk:

  • “Zit je ook op LinkedIn? Ik vind wat je vertelt namelijk erg interessant en voeg je daarom graag toe aan mijn netwerk. Wie weet kunnen we elkaar in de toekomst eens helpen.”

Nu kun je zelf een gesprek aanknopen met de persoon van je lijstje, of je door een gezamenlijke connectie laten introduceren. Denk aan je gespreks-‘haakjes’ of vraag bijvoorbeeld “wat vond je van de presentatie/ workshop/lezing/ activiteit?”. Vergeet niet om vooral de ander te laten praten. Stel open vragen en LUISTER.

Bij het afsluiten van elk gesprek vraag je of je diegene mag uitnodigen om te linken. Heb je een goede klik? Dan kun je misschien wel meteen een afspraak plannen om nog eens in een wat rustigere setting verder te praten.

Na een bijeenkomst

Nodig mensen die je tijdens het netwerken hebt ontmoet altijd uit om met je te linken. Het liefst zo snel mogelijk na het evenement. En natuurlijk doe je dat met een gepersonaliseerde uitnodiging. Vertel in die uitnodiging dat je het leuk vond om die persoon bij [NAAM, DATUM, LOCATIE NETWERKEVENEMENT] te ontmoeten, jullie gesprek over [GESPREKSONDERWERP] erg prettig vond en dat je graag met hem of haar in contact wilt blijven. Misschien heb je nog wel een leuke leestip of ken je iemand die hij/zij misschien wel zou willen ontmoeten. Dat kun je allemaal toevoegen. Hoe persoonlijker, hoe beter.

Heb je mensen gesproken die niet op je lijstje stonden? Bekijk dan van hen alsnog de profielen en connecties. Wie weet zit er nog iets interessants tussen en kan je nieuwe connectie je daar introduceren.

Vergeet ook niet om deze nieuwe relaties te nurturen. Loop regelmatig je LinkedIn-tijdlijn door, reageer op berichten van je connecties en laat hen weten dat je ze ziet en kan helpen. Beantwoord een vraag, stel ze actief voor aan jouw relevante connecties en help ze door hun content de liken en zo ook in jouw netwerk te delen (mits relevant natuurlijk). Zo kom jij regelmatig positief in het blikveld langs.

Opvolgen

Zowel live als digitaal netwerken draait om het opbouwen van relaties. Doe dit dus ook bewust, bijvoorbeeld met de tips die ik in de vorige alinea gaf. Maar vergeet niet om contacten ook commercieel op te volgen. Wees alert op kleine hints dat iemand openstaat voor jouw product of dienst en haak daarop in. Ga eens koffiedrinken en leer iemand beter kennen. Waar zit hij mee? Waar loopt ze tegenaan? Hoe kun jij daarmee helpen? En dan misschien niet persoonlijk, maar via iemand uit je netwerk, want dat is ook helpen en wordt ook zeker gewaardeerd!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.