De slechtste verkoper ooit! – Link Je Klant

De slechtste verkoper ooit!

Slechtste verkoper ooit

Toen ik in 2015 mijn bedrijf begon dacht ik dat ik dat varkentje wel even zou wassen! Maar dat viel vies tegen. Ik had echt finaal onderschat welke vaardigheden ik als ondernemer nodig had om een gezond bedrijf neer te zetten. Ik dacht heel arrogant: “Ik heb veel verstand van marketing, dus ik doe dit wel even.” Maar zo werkte het dus niet. Ik liep keihard tegen 2 problemen aan: het ene is dat een bedrijf opbouwen niet alleen uit marketing bestaat. Je zult ook moeten verkopen, anders krijg je nog geen klanten en verdien je dus niks. Het tweede probleem was dat marketing voor jezelf toch echt heel andere koek is dan wanneer je het voor een ander ontwikkelt. Lees; dat is een stuk moeilijker! En dan heb ik het nog niet eens over het ongemakkelijke gevoel om met jezelf de boer op te gaan… Worstel jij hier ook mee? Lees dan vooral dit blog en doe je voordeel met de lessen die mij bloed, zweet en tranen hebben gekost ;-).

Les 1: marketing voor jezelf red je niet alleen

Of je nu superveel verstand hebt van marketing of er geen bal vanaf weet; je eigen marketing volledig zelf invullen is gewoon onmogelijk. Je hebt namelijk altijd een blinde vlek ten grootte van een Jumbojet als het gaat over jouzelf als ondernemer en wat jou interessant maakt voor je klant. Je kunt in je eentje best een eind komen, maar echt de puntjes op de i, echt het plaatje zo scherp dat jouw ideale klant er op aan gaat, daar heb je een tweede paar ogen voor nodig. Iemand met verstand van marketing, die jou van buitenaf ziet. Die een eerlijker beeld van jou en je sterke kanten heeft dan je zelf hebt. Want laten we eerlijk zijn, als ik jou nu vraag om 10 dingen op te schrijven waar je goed in bent, moet je na punt 2 waarschijnlijk al heel diep nadenken. We vinden het gewoon heel moeilijk om dit van onszelf te bedenken, laat staan dit ook op te schrijven of tegen iemand te zeggen.

En dat tweede paar ogen helpt je ook enorm om je eigen aannames onderuit te schoffelen. Omdat we vakidioten zijn kunnen we ons heel slecht voorstellen hoe weinig onze klanten van ons vakgebied afweten. En nemen we dus al snel aan dat ze dat niet hoeven te leren. Dat we dat niet uit hoeven te leggen. Dat we daar niet over hoeven te vertellen in onze social media. Wel dus!

En tot slot. Dat tweede paar ogen helpt jou om het antwoord te vinden op de vraag ‘waarom zou iemand voor jou moeten kiezen en niet voor je concullega?’. Want eerlijk, de meeste ondernemers hebben hier geen helder antwoord op en dat heb je wel nodig! Ikzelf tot een paar jaar geleden ook niet. Maar die vraag komt geheid langs in een verkoopgesprek. Dus daar een goed antwoord op hebben is niet alleen heel fijn (ik weet niet hoe het met jou is, maar ik sta niet graag met mijn bek vol tanden), maar ook superwaardevol. Want dan een sterk antwoord kunnen geven maakt het verschil tussen daar ter plekke de opdracht krijgen, of weggaan vol twijfel en er tig keer achter aan moeten (als je dat überhaupt al doet, want dat is ook zoiets wat ik echt heb moeten leren).

Les 2: verkopen is iets dat je kunt en moet leren

Ik gebruik niet graag met woord ‘moet’, maar in dit geval wel. Als jij een financieel gezond bedrijf wilt opbouwen, een bedrijf waar je van kunt leven, dan zul je moeten leren verkopen. En dat begon voor mij met een aantal inzichten. Namelijk dat verkopen niks te maken heeft met het plaatje dat ik er van had (denk gladde autoverkoper die alleen praat, niet luistert en nogal doordramt). Ik leerde dat er allerlei vormen, maten, kleuren en smaken zijn. En dat er dus ook een vorm is die bij mij past, namelijk vanuit de relatie. Koud verkopen past echt helemaal niet bij mij. Maar het duurde dus even voordat ik doorhad dat dit niet hoefde. Dat verkopen om je klant draait en niet om jou.

Een tweede belangrijk inzicht is dat verkopen niks met opdringen te maken heeft. Ik was in mijn eerste jaren als ondernemer enorm terughoudend. Ik vroeg nooit om de opdracht. Ik wilde me niet opdringen. En was trouwens ook stekeblind voor verkoopsignalen, maar dat is een blog an sich. En dat doe ik nu wel. Ik heb namelijk geleerd dat je iemand nooit van iets kunt overtuigen dat hij toch niet wil. Dus iemand iets verkopen dat hij niet wil is gewoon onmogelijk.

Dus hebben wij een goed gesprek, concludeer ik daaruit dat ik jou perfect kan helpen en heb ik het gevoel dat jij daar positief instaat? Dan zal ik jou vragen om samen met mij aan de slag te gaan. Maar dat was een jaar of 4 geleden echt ondenkbaar! Toen vond ik nog echt dat dit vanuit de klant moest komen.

Maar nu weet ik dat verkopen niks te maken heeft met opdringen of doordrukken, maar een proces is waarin je jouw potentiële klant helpt om een keuze te maken. En dat is de ene keer om met jou samen aan de slag te gaan. En de andere keer niet. En dat is ook OK.

‘Nee’ is OK

Want een laatste les die ik met je wil delen is dat een ‘nee’ ook goed is. Elke ‘nee’ brengt je namelijk dichterbij een ‘ja’. Verkopen is gewoon een cijferspelletje dus probeer het ook zo te zien. En om dan weer even terug te haken op mijn eerste les; hoe beter je jouw marketing geregeld hebt, hoe minder ‘nee`s’ en hoe meer ‘ja`s’ je krijgt. Want je hebt dan aan de voorkant al goed gefilterd op mensen die bij je passen en die jou nodig hebben. En het fijne? Dan voelt verkopen ook nooit meer als leuren!

Wil jij hulp bij het helder krijgen van jouw marketing?

Boek dan een gratis strategiegesprek en leg me jouw vraag voor. Dat mag gekoppeld zijn aan LinkedIn, maar hoeft niet perse. Ik hoor graag van je!
Boek jouw gesprek nu!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

26 april 9.00 + 12.30 uur: Webinar 'Zo schrijf je in 5 stappen een profielsamenvatting die klanten aantrekt'
Schrijf een LinkedIn-samenvattingstekst waar jouw ideale klant warm van wordt!