De kracht van een slim opgebouwd LinkedIn-netwerk – Link Je Klant

De kracht van een slim opgebouwd LinkedIn-netwerk

Je netwerk is één van de drie grote pijlers van LinkedIn, samen met je persoonlijke profiel en content. Geen profiel betekent geen etalage voor jou en je bedrijf. Geen content betekent geen actieve manier om jezelf zichtbaar maken. Geen (of een beperkt of vervuild) netwerk betekent dat je niet of in ieder geval niet door de juiste mensen gezien wordt. In dit blog lees je hoe dat zit én wat je er aan kunt doen.

Wat bedoel ik met je LinkedIn-netwerk

Met je LinkedIn-netwerk bedoel ik de mensen met wie je daadwerkelijk gelinkt bent. Vaak heb je ook nog een aantal volgers. Die zien dan wel een deel van je berichten via hun tijdlijn, maar kunnen jouw connecties niet inzien. En afhankelijk van jouw instellingen kunnen ze ook een deel van je persoonlijke profiel misschien niet zien. In ieder geval zijn je mailadres en telefoonnummer dan afgeschermd. Vaak hebben volgers ook een minder sterke band met je. Voor dit verhaal focussen we ons dus op connecties. Want het belangrijkste doel van jouw LinkedIn-netwerk is om klant te worden of je klanten op te leveren.

Kwaliteit versus kwantiteit

Wereldwijd hebben LinkedIn-leden gemiddeld 400 connecties. Nederlandse gebruikers zitten gemiddeld op een kleine 190 connecties. Maar woon of werk je in de regio Amsterdam, dan heb je er gemiddeld bijna 290. Maar 10% van de LinkedIn-gebruikers heeft meer dan 3.000 connecties. Je kunt er trouwens maximaal 30.000 verzamelen. Maar dat is helemaal nergens voor nodig. Sterker nog, onderzoek wijst uit dat we met ongeveer 150 mensen tegelijk een relatie kunnen onderhouden. Dit noemen we het getal van Dunbar.

Social Media hebben dit wel makkelijker gemaakt waardoor we meer mensen kunnen leren kennen en ook de relatie met hen kunnen warmhouden. Je hoeft elkaar niet meer perse live te spreken. Toch zit er wel een max aan. Je maakt mij niet wijs dat iemand met een netwerk van meer dan 3.000 mensen, zijn connecties allemaal persoonlijk kent. Dat red ik met mijn 1.800 zoveel connecties al niet eens, alhoewel ik daar wel mijn best voor doe.

Optimaal aantal LinkedIn-connecties

Er is geen optimaal aantal connecties op LinkedIn. Het is veel belangrijker wie er in je netwerk zit, hoe je netwerk jou kan helpen en hoe jij je netwerk kan helpen.

Een heel klein netwerk, vol mensen die jouw ideale klant zijn, die jou goed kennen en die je business gunnen kan je veel meer opleveren dan een enorm groot netwerk vol mensen die je nauwelijks kennen, geen idee hebben wat je precies doet en je dus niet inhuren of aanbevelen.

Wat wel handig is om te weten is dat, zolang jij onder de 500 connecties zit, LinkedIn het precieze aantal connecties op je profiel toont. Zodra je er meer dan 500 hebt staat er ‘500+’. Het is wel slim om minimaal 200 connecties te hebben. Dan heb je namelijk ook een beetje ‘massa’ in je tweedegraads netwerk. Want dat groeit exponentieel mee met jouw aantal eerstegraads connecties.

Klanten en ambassadeurs

Ik schreef al eerder dat je je netwerk het liefst zo opbouwt dat je connecties óf zelf klant worden of je klanten aanleveren. Goed om je beseffen is dat hoe jij je netwerk opbouwt een direct effect kan hebben op hoe jouw content het doet. Jouw content wordt namelijk, na een eerste check door een robot, uitgezet in een steeds wisselende testgroep van ongeveer 100 van je connecties. Zijn dat steeds andere types mensen dan voor wie jij je berichten schrijft, dan gaan zij niet aan op je content. Het probleem is dat jij dan niet genoeg punten verzamelt om voorbij die testgroep te komen. Zorg dus dat het grootste deel van je netwerk bestaat uit mensen voor wie jij je content schrijft, die daar graag op reageren. Anders is je content misschien fantastisch, maar komt het nog bij bijna niemand terecht…

Hoe kom je aan fijne connecties

Pak je omschrijving van je ideale klant er eens bij. Heeft diegene carrièrekenmerken waar je op kunt zoeken in LinkedIn? Denk aan branche, functietitel, opleiding etc. Dan kun je mensen met die kenmerken heel makkelijk opzoeken via de LinkedIn-zoekfunctie.

Een tweede optie is om de connecties door te nemen van ideale klanten waar je al mee gelinkt bent. Dikke kans dat ze nog meer van dat soort mensen kennen.

En tot slot, ga eens zoeken in relevante groepen. Check de groepen waar jouw ideale klant-connectie lid van is en ga in de ledenlijst kijken. Of zoek via de zoekfunctie naar groepen over het probleem dat jij oplost.

Samen een sterk netwerk opbouwen dat je klanten oplevert? Ik kan je helpen, bijvoorbeeld met mijn ‘Maak van LinkedIn jouw klantmagneet’-programma

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!