De 10 meest gestelde vragen over LinkedIn en hun antwoorden – Link Je Klant

De 10 meest gestelde vragen over LinkedIn en hun antwoorden

Je snapt dat ik vaak vragen krijg over LinkedIn. Op een netwerkbijeenkomst, tijdens een verkoopgesprek, maar ook gewoon in de gang op kantoor of tijdens een verjaardag. En daar word ik blij van! Ik kan namelijk met een kort antwoord iemand vaak snel verder helpen. Maar die antwoorden zijn vaak te kort om er een heel blog aan te wijden waardoor ze voor jou niet terug te vinden zijn. Dus daarom nu…. Een blog met de 10 meest gestelde vragen en de antwoorden daarop :-).

Hoe weet ik of LinkedIn voor mij het beste medium is?

Laten we gewoon beginnen met de hamvraag, namelijk of LinkedIn voor jou wel de beste keuze is. Ik ben sowieso van mening dat een goed persoonlijk profiel op LinkedIn altijd de moeite waard is. Ook al doe je er verder niks op, dat alleen maakt dat, als iemand gaat zoeken, jij in ieder geval een goede eerst indruk maakt. En dat zoeken kan natuurlijk binnen LinkedIn, maar ook in Google. De inhoud van je profiel (en binnen niet afzienbare tijd ook je content) wordt namelijk heel goed geïndexeerd door Google. Dat houdt kort door de bocht in dat Google van LinkedIn houdt en dat, als je daar slimme zoekwoorden gebruikt, dit je enorm helpt in je vindbaarheid op Google.

Of het zinvol is om er verder tijd en moeite in te stoppen hangt af van je doelgroep en of die op LinkedIn zit. Praktisch opgeleide mensen die dagelijks met hun handen werken zijn over het algemeen minder aanwezig op LinkedIn. Mensen die meer theoretisch geschoold zijn en op kantoor werken juist weer meer. Ondernemers zitten bijna allemaal op LinkedIn, de één wel wat actiever dan de ander. Maar zelfs als je doelgroep niet superactief is op LinkedIn, kan LinkedIn je nog enorm helpen in je marketing en verkoopproces. Je zult er dan waarschijnlijk alleen niet voor kiezen om in te zetten op content omdat ze dat waarschijnlijk niet zien. In dit blog lees je hier meer over.

Hoe vaak moet ik posten?

Ook over het posten van berichten krijg ik vaak vragen. Vooral hoe vaak komt regelmatig langs. Daar is niet helemaal een eenduidig antwoord op, maar ik adviseer je om minimaal 2 tot 3 keer per week iets te plaatsen. Een aantal jaar geleden bleek namelijk uit onderzoek dat als je 5 x per week iets post (dus 20 keer per maand), 60% van je netwerk dan minimaal 1 bericht van jou te zien krijgt. En die cijfers zijn waarschijnlijk eerder slechter dan beter geworden. Post jij dus maar 1 x per week (of nog minder), dan kom je gewoonweg veel te weinig op het netvlies van je connecties langs om aandacht te krijgen. Je bouwt dus niet aan je expertstatus, ze weten niet wat je te bieden hebt en je bent niet top-of-mind. En dat is wel nodig om klanten te krijgen.

Op welke dagen en tijden kan ik het beste posten?

Blog2Social heeft recent onderzoek gedaan naar de beste dagen en tijden om op LinkedIn te posten en adviseert om op dinsdag, woensdag en donderdag te posten en dan tussen 7.00 en 10.00 uur en 17.00 en 18.00 uur. Maar dit is natuurlijk een gemiddelde. Probeer gerust ook eens een andere dag en tijd (het weekend?) uit voor jouw connecties en kijk wat dat doet. Maar dit advies is in ieder geval een goed punt om te beginnen.

Wanneer kies je voor een statusupdate en wanneer voor een LinkedIn-blog?

Eerst even het verschil: een statusupdate is een bericht dat je direct in je tijdlijn ziet en een LinkedIn-blog is een lang artikel waarvoor je door moet klikken en wat dus opent in een nieuwe pagina. Voor een statusupdate heb je 1.300 tekens (wordt 3.000!) en voor een LinkedIn-blog 40.000 tekens. Mijn korte advies? Kun je je verhaal kwijt in een statusupdate? Doe dat dan. Ook die moeten mensen ‘openklappen’ om verder te kunnen lezen na de eerste 3 regels, maar dat is een veel kleinere drempel dan het openen van een nieuw venster. Een statusupdate zal daarom altijd beter bekeken en gelezen worden dan een LinkedIn-blog.

Krijgt iedereen mijn berichten te zien?

Nee, helaas. Ook LinkedIn heeft een algoritme waardoor jij maar een deel van de berichten van je netwerk te zien krijgt en zij andersom van jou ook. Op basis van hun interesses, kliks en leesgedrag bepaalt LinkedIn wat je netwerk te zien krijgt en wat niet. Maar je hebt hier wel invloed op. Hoe meer jouw netwerk bestaat uit je ideale klant en hoe beter je berichten daar op zijn afgestemd, hoe meer likes en reacties en hoe meer mensen je berichten te zien krijgen. In dit blog lees je meer over hoe het algoritme werkt.

Heb ik een betaald LinkedIn-account nodig?

Waarschijnlijk niet. De meeste ondernemers die ik help halen namelijk bij lange na nog niet alles uit hun gratis LinkedIn-account en kunnen daar dus nog ontzettend veel winnen. Blijkt in de loop van een strategietraject dat een betaalde account (bijvoorbeeld Sales Navigator) toch nuttig is, dan kijk ik eerst of het een tool is die ze vaak gaan gebruiken of, als het waarschijnlijk maar eenmalig of heel af en toe is, of ik zoekopdrachten voor hen kan doen. Ik heb de account toch al. Een betaalde LinkedIn-account is vooral nuttig wanneer je zelf actief op zoek wilt gaan naar leads, daar meer filters voor nodig hebt dan de gratis versie biedt of die leads via LinkedIn wilt gaan contacten zonder dat je gelinkt bent, dus via Inmail.

Moet ik als ZZP-er een bedrijfspagina hebben?

Ja. Zo simpel is het. Een bedrijfspagina heeft alleen maar voordelen en kost je (met wat voorbereiding; lees, een stukje beschrijving van je bedrijf en een logo op maat) hooguit een kwartier om aan te maken. Maar het is wel een extra plek waar mensen jou kunnen vinden en kennis met je kunnen maken. Waar ze je contactgegevens kunnen opzoeken en waarmee je dus de kans dat ze je bellen vergroot. Bovendien zorgt je LinkedIn-bedrijfspagina ervoor dat jouw logo getoond wordt bij de werkervaring in je persoonlijke profiel in plaats van dat grijze fabriekje. En dat staat wel zo professioneel. Gewoon doen dus.

Moet LinkedIn in het Engels?

Waarom? Dat LinkedIn uit Amerika komt is nog geen reden voor jou om je persoonlijke profiel in het Engels te moeten schrijven hoor. Tenzij je je (alleen) op Engelstalige klanten richt, schrijf je je profielteksten in de taal van je doelgroep. En dat zal voor de meesten van ons Nederlands zijn. Breid je uit? Bijvoorbeeld naar België of Duitsland? Dan kun je een extra taallaag voor Frans, Duits of Engels toevoegen aan je profiel. Een beetje vergelijkbaar met zo`n vlaggetje bovenaan een website waarmee je tussen talen kunt wisselen.

Wat doe ik met uitnodigingen van mensen die ik niet ken?

Een beetje een dooddoener, maar dat ligt eraan. Als het iemand is die een potentiële klant is, iemand die past in jouw plaatje van je ideale klant, dan raad ik je aan de uitnodiging te accepteren en elkaar te gaan leren kennen. Als dat niet zo is, of op het eerste gezicht niet zo lijkt, dan kun je iemand om toelichting vragen (vooral als iemand je uitnodigt zonder persoonlijk bericht). Stel bijvoorbeeld de vraag wat iemand uit jullie connectie hoopt te halen. En als je dan meteen een keiharde pitch terugkrijgt weet je meteen waar je aan toe bent ;-). Hoe je reageert op iemands uitnodiging zonder die ook al te accepteren zie je in deze video.

Ik wil wel met LinkedIn aan de slag, maar waar moet ik in [piep]-naam beginnen?

Bij twijfel, altijd beginnen bij de basis. En dat is wat mij betreft je ideale klant. Wie is dat, hoe ziet hij of zij eruit en wat is precies het probleem waarmee ze worstelt en dat jij oplost? Vanuit die inzichten kun je met alles op LinkedIn aan de slag: je persoonlijke profiel, je netwerk en je content. En begin dan vooral met je profiel, dan is je eerste indruk in ieder geval dik voor elkaar. Zorg dat duidelijk is wat je doet en voor wie en waarom mensen voor jou moeten kiezen. Dan is de helft van de strijd al gestreden.

Wil jij eens verder praten over één van de vragen die ik in dit blog behandel?

Onderzoeken of LinkedIn jouw bedrijf naar een volgend niveau kan brengen? Ontdekken of wij een match zijn om dat samen te doen? Plan dan een gratis strategiegesprek van 30 minuten in via https://bookme.name/linkjeklant/lite/linkedin-strategiegesprek.
Uiteraard zonder haken en ogen, maar boordevol bloedeerlijk advies.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: