Date je klant op LinkedIn! – Link Je Klant

Date je klant op LinkedIn!

Date je klant op LinkedIn

Voordat je allemaal rare ideeën krijgt en denkt dat ik LinkedIn zie als dating-app. Nee, dat is niet wat ik bedoel. Maar er zit wel een overlap in. Want geen enkele klant kiest voor jou zonder een klik met je te hebben. Zonder dat jullie een relatie hebben opgebouwd. Dus eigenlijk ben je wel een soort van aan het daten met elkaar op LinkedIn. Je ontmoet elkaar, leert elkaar beter kennen en beslist vervolgens of je langere tijd met elkaar wilt doorbrengen als opdrachtgever en opdrachtnemer. Maar hoe doe je dat nou?

Liefde op het eerste gezicht

Ok, ik ben al dik 12 jaar getrouwd, dus een beetje roestig op het datingvlak, maar kan me nog best herinneren hoe het was om iemand te leren kennen. Alles is nog nieuw, je bent super geïnteresseerd in elkaar en wilt werkelijk alles van die persoon weten. Dat is op LinkedIn toch net even anders. Natuurlijk heb je de uitzondering op de regel. Die ene persoon die jouw profiel of bericht tegenkomt en waarbij het liefde op het eerste gezicht is. Zij slurpt binnen no time alle content op die ze kan vinden en hangt al direct aan te telefoon of klimt meteen in de pen met vraag of ze alsjeblieft klant mogen worden.

Maar veel vaker zul je aan die liefde moeten bouwen. Is iemand niet perse heel geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt. En raakt pas echt geïnteresseerd als jouw verhalen perfect aansluiten bij waar zij mee worstelt. Want dan komen de emoties los. Dan voelen ze een steen in hun buik. Dan voelen ze de behoefte aan verandering. Maar ook meestal niet meteen bij het lezen van je profiel, je eerste tekst of je eerste video. Iemand moet je leren kennen, aardig gaan vinden en vervolgens gaan vertrouwen. Kortom, je moet de Know-Like-Trust-factor opbouwen. En dus gaan we daten!

Date 1: je persoonlijke profiel

In de tekst van je persoonlijke profiel willen iemand al zo goed mogelijk met jou kennismaken. Schrijf die dus ook het liefst zelf. En niet alsof je een brief aan de gemeente of je verzekeraar schrijft, maar gewoon alsof je jouw verhaal aan iemand vertelt. Vertel wie je bent, waarom je doet wat je doet, met wie je graag samenwerkt en wat jouw visie op je vakgebied is. Vertel in welke situaties je kunt helpen en wat dit je klanten oplevert. Vertel ook kort iets over hoe je dat doet. Het maakt tenslotte nogal een verschil of je iemand iets uit handen neemt of alleen adviseert over hoe het beter kan.

Zo vallen al meteen een aantal potentiële minnaars af die daar niet op aangaan. Scheelt jullie beiden tijd en frustratie.

Date 2: je algemene content

In je profiel heb je natuurlijk maar beperkt de ruimte. Daarom is content zo fijn. Daarin kun je elke dag iets vertellen. Over jezelf. Over je bedrijf. Over je diensten. Over je ondernemersverhaal. Over je klanten. Over hun resultaten. Over je kennis en ervaring.

Dat kan natuurlijk in tekst, eventueel met een foto van jezelf. Maar gebruik ook eens video. Zo laat je mensen letterlijk 3-dimensionaal met je kennismaken. Ze zien je in 3D, maar horen je ook en leren je zo in één klap veel persoonlijker kennen dan door alleen geschreven woorden.

Date 3: persoonlijke berichten

Algemene content waar ik wat aan heb is super, maar het is natuurlijk nog veel fijner om een persoonlijk bericht te ontvangen. Met daarin een artikel dat specifiek bij mijn situatie past. Of een tip om een video te kijken. Of gewoon de vraag of ik er eens persoonlijk over wil sparren. Met dit soort 1-op-1-berichten bouw je nog veel sneller aan jullie relatie. Je geeft iemand tenslotte persoonlijke aandacht. Maar andersom leer jij de ander ook veel beter kennen en weet je zo snel of jullie inderdaad een goede match zijn. En als dat zo is, welke pijnpunten jij nog extra kunt aanstippen om je gesprekspartner ervan te overtuigen dat die pijn prima op te lossen is. Win-win!

Ga dus daten met je klant op LinkedIn! Wie weet ontmoet je wel de zakelijke liefde van je leven :-).

GRATIS LIVE WEBINAR: In 6 stappen een LinkedIn-strategie die je klanten oplevert

Wil jij wel daten met je klant, maar weet je niet goed hoe dit aan te pakken? Wat je het beste kunt doen? Waar je het beste kun beginnen?

Begin dan eens met het meedoen aan mijn webinar ‘In 6 stappen een LinkedIn-strategie die je klanten oplevert’ op maandag 26 of woensdag 28 oktober. 

In een uur tijd laat ik je zien welke 6 zaken jij in een kort, maar krachtig LinkedIn-marketing-plan moet beschrijven om klanten aan te gaan trekken met LinkedIn. Op een manier die bij jou past. En zonder dat je elke dag uren op LinkedIn hoeft te zitten. Doe je mee? Meld je snel aan via  de button hieronder!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl