Connecten, volgen of … zo bouw je een relatie op met LinkedIn – Link Je Klant

Connecten, volgen of … zo bouw je een relatie op met LinkedIn

Het opbouwen van je LinkedIn-netwerk is een supermakkelijke en fijne manier om deuren te openen voor jouw bedrijf. Maar het gaat niet perse om de kwantiteit als wel om de kwaliteit van je netwerk. Het is verstandig om naar een minimum van ongeveer 200 toe te werken. Simpelweg omdat dit je een basis geeft voor je bereik (dat kan dan exponentieel groeien) en omdat iemand met maar enkele tientallen connecties (tot 500 ziet men het daadwerkelijke aantal connecties dat je hebt) toch niet helemaal serieus overkomt. En met meer connecties is de kans dat jullie een gezamenlijke connectie hebben natuurlijk groter. En dat zorgt weer voor instant vertrouwen.

Maar wanneer nodig je iemand uit om te linken en wanneer volg je iemand? Dat leg ik je in dit blog uit.

Wat is het verschil tussen volgen of connecten op LinkedIn?

Het verschil tussen iemand volgen en gelinkt zijn is wel of geen toegang hebben tot het netwerk van die persoon. Als je gelinkt bent, volg je iemand automatisch ook en krijg je dus zijn of haar berichten in je tijdlijn te zien. Maar je kunt dan ook iemands connecties inzien. Als je iemand alleen volgt krijg je wel de berichten te zien, maar heb je geen toegang tot hun netwerk.

Wanneer kies je voor linken?

Linken doe je het beste met mensen die je kent of gesproken hebt. En gesproken mag je dan heel ruim opvatten. Dat kunnen mensen zijn die je persoonlijk hebt ontmoet en gesproken tijdens een netwerkbijeenkomst. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je elkaar gebeld of gemaild hebt of een discussie onder een LinkedIn-bericht hebt gevoerd. Of als iemand je profiel heeft bekeken en jij diegene ook interessant vindt (ik ken trouwens veel ondernemers die dit niet fijn vinden, die willen elkaar liever eerst ook even gesproken hebben). De basis is dat er als het ware al een stukje relatie is, je bent niet meer helemaal vreemd voor elkaar.

Wanneer kies je voor volgen?

Wanneer je wel volledig vreemd bent voor elkaar kun je iemand soms beter eerst gaan volgen. Dit geeft je de kans om te bepalen of iemand ook echt zo interessant is als hij of zij lijkt. Bovendien kun je dan op de berichten van diegene reageren, waardoor jij ook geen vreemde meer bent. Ben je na een paar maand blij met wat je van die persoon langs ziet komen, nodig hem of haar dan alsnog uit om te linken. Een mooie aanleiding is als je net een leuk gesprek hebt gevoerd onder een bericht. Dit is trouwens ook een fijne manier om in contact te komen met mensen die jij graag in je netwerk wilt hebben (en waar jij waarschijnlijk veel aan hebt), maar die jij in de eerste instantie nog niet zoveel te bieden hebt. Die kun je trouwens ook gewoon blijven volgen.

Hoe volg je iemand?

De makkelijkste manier is om via de zoekbalk op de naam te zoeken en zo naar iemands profiel te gaan. Daar klik je dan op ‘Volgen’. Afhankelijk van de profielinstellingen van die persoon vind je die optie onder de grote blauwe knop of onder de drie puntjes (‘Meer’).

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een superinteressant bericht van iemand in je tijdlijn langs ziet komen. Door op hun naam bovenaan het bericht te klikken ga je direct naar hun profiel en kun je hen gaan volgen. Doe je dit vanaf de desktop? Gebruik dan even je rechtermuisknop om een nieuwe pagina te openen, dan kun je daarna makkelijk verder waar je gebleven was.

Onder de menu-optie ‘Netwerk’ zie je trouwens in de kolom aan de linkerkant onder ‘Mensen die ik volg’ alle personen die jij volgt, maar waar je niet mee gelinkt bent.

Hoe kun je linken als je alleen een Volg-knop ziet?

Sommige mensen (waaronder ik) hebben ingesteld dat de standaardknop (die grote blauwe die prominent in je persoonlijke LinkedIn-profiel getoond wordt) de optie ‘Volgen’ laat zien in plaats van de optie ‘Connectie maken’. Als dit zo is kun je alsnog een connectieverzoek sturen door op de knop ‘Meer’ te klikken. Daaronder vind je dan de optie om te connecten (of juist andersom).

Heel soms kom je dan iemand tegen die je alleen een connectieverzoek kunt sturen als je een mailadres hebt. Heb je die niet? Dan is het voor nu even pech. Maar ga die persoon dan vooral volgen en maak contact via zijn of haar content. Zodra je een leuk contact hebt opgebouwd kun je altijd diegene vragen om jou uit te nodigen.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!