Checklist Vliegende start op LinkedIn – Link Je Klant

Checklist Vliegende start op LinkedIn

Als je me al wat langer volgt dan weet je al dat LinkedIn echt niet zo ingewikkeld is als het op het eerste gezicht lijkt. Maar toch, als je er voor het eerst mee begint (of er lange tijd niks mee gedaan hebt) kan ik me voorstellen dat je door alle mogelijkheden even de draad kwijt bent van waar je nu het beste kunt beginnen. Daarom in dit blog: een checklist voor een vliegende start op LinkedIn!

LinkedIn kent kort door de bocht 3 onderdelen. Om deze checklist overzichtelijk te houden, link ik de checkpoints aan die 3 onderdelen. Zo kun je ook per onderdeel aan de slag gaan.

  1. Je persoonlijke profiel

Je persoonlijke profiel goed op orde hebben doe je om 3 redenen: goed gevonden worden, een goede eerste indruk maken en mensen aanzetten tot actie (bijvoorbeeld contact opnemen). Bovendien worden alleen profielen die profielsterkte Deskundig of Zeer Deskundig hebben goed getoond in de zoekresultaten van LinkedIn. Je profiel zo ver mogelijk invullen met goede teksten loont dus zeker de moeite.

  1. Je netwerk

Je netwerk en het netwerk daarachter is wat LinkedIn onderscheidt van andere social media en zo krachtig maakt. Ik propageer zeker niet dat een goed netwerk perse heel groot moet zijn, maar als jij minder dan 100 connecties hebt is je bereik wel veel kleiner dan met mijn ruim 1.200 connecties. Denk dus in ieder geval na over jouw randvoorwaarden voor je connecties en bouw je netwerk actief op zodat je bereik meegroeit.

  1. De content die je plaatst

Deze derde stap is wat mij betreft optioneel. Tegen klanten die twijfelen of ze met LinkedIn aan de slag willen zeg ik vaak: “Zorg in ieder geval dat je profiel op orde is. Dat kost je één keer tijd en moeite, maar dan wordt je beter gevonden en maak je in ieder geval een goede eerste indruk. Zie het als een extra etalage om jezelf te presenteren.” Maar wil je optimaal van LinkedIn profiteren, dan hoort het posten van content daarbij. Met de content die je plaatst zorg je namelijk dat je netwerk weet wat je doet, bouw je aan je expertstatus en door social selling toe te passen stort je op de emotionele bankrekening van je volgers. Zodra je genoeg op de emotionele bankrekening van een passende lead hebt gestort wordt deze vanzelf klant.  

Checklist deel 1: Je persoonlijke profiel

  1. Zorg voor een goede profielfoto die een professionele eerste indruk maakt en bijdraagt aan je Know-Like-Trust-factor. Let op je kleding, je houding en lach (liefst met ontblote tanden). Lees voor meer tips dit blog over hoe je een goede profielfoto maakt of laat maken.
  2. Schrijf een kopregel die de lezer een idee geeft wat je voor hem of haar oplost. Je wilt herkenning creëren, iemand het gevoel geven dat jij dé oplossing hebt voor het probleem waar zij mee worstelen.
  3. Warm bezoekers verder op met een Samenvatting waarin je situaties schetst waarin de lezer zich (verder) kan herkennen en vertel welke resultaten jij je klanten oplevert. Helemaal mooi is als je hier tevreden klanten kunt citeren. Je kunt in grote lijnen vertellen hoe je dit doet, maar doe dit niet te uitgebreid. Je wilt namelijk dat de lezer contact met je opneemt zodat je in dat gesprek de daadwerkelijke behoefte boven water kunt krijgen. Het doel van je Samenvatting is dan ook de lezer zo te prikkelen dat ze je bellen of mailen. Tips voor een sterke Samenvatting vind je in dit blog.
  4. Geef bij je relevante Werkervaringen aan wat je daar gedaan/ geleerd hebt en hoe je dat nu als ondernemer toepast. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de STAR-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat) om situaties te schetsen waar je lead zich in kan herkennen. Door deze methode te gebruiken maak je ook meteen inzichtelijk welk resultaat je met welke acties hebt behaald.
  5. Maak je Introductieblok (het bovenste blok van je profiel, waar je profielfoto, kopregel en samenvatting instaan) visueel extra aantrekkelijk met een mooie omslagfoto. Zie dit als een kans om op een grafische manier iets meer over jezelf te vertellen. Zoek eens een mooie foto die weergeeft wat jij voor anderen doet of juist iets persoonlijk, bijvoorbeeld een bijzondere hobby of een voorliefde voor dieren. Ook dit draagt bij aan je personal branding.

Checklist deel 2: Je netwerk

  1. Maak keuzes in hoe je je netwerk wilt opbouwen: wil je iedereen persoonlijk kennen of sta je open voor connecties met vreemden? Nodig je zelf actief mensen uit of accepteer je alleen uitnodigingen van anderen? Wanneer is je netwerk groot genoeg of juist te groot?
    Er is geen foute keuze, zolang je hem maar bewust maakt. Wil je meer lezen over kiezen tussen kwaliteit of kwantiteit in je netwerk? Check dan dit blog.
  2. Koppel je e-mailadresboek aan LinkedIn om snel veel nieuwe connecties toe te voegen. Denk er alleen wel aan dat je via deze manier wel de onpersoonlijke standaard-uitnodiging verstuurt.
  3. Bekijk regelmatig de ‘Personen die u misschien kent/ People you may know’ via de knop ‘Mijn netwerk’ in je menubalk. Vooral als je net een nieuwe connectie hebt wordt deze pagina ververst en zitten er misschien hele interessante mogelijke nieuwe connecties tussen.
  4. Heb je een nieuwe connectie (vooral als deze heel sterk lijkt op jouw plaatje van je ideale klant), bekijk dan altijd zijn of haar connecties. Dikke kans dat daar nog meer potentiële leads tussen zitten. Je nieuwe connectie kan jullie eventueel introduceren als je dat prettig vindt.
  5. Vergeet niet je netwerk ook te onderhouden. Neem regelmatig je tijdlijn door, reageer op berichten uit je netwerk en zet de meldingen over jubilea en verjaardagen handig in. Je hoeft namelijk niet perse via LinkedIn te reageren en een oprechte en persoonlijke felicitatie wordt door iedereen gewaardeerd.

 

Checklist deel 3: Je content

  1. Maak een plan. Dat hoeft echt geen boekwerk te zijn, maar beantwoord voor jezelf in ieder geval de volgende vragen: Wat is mijn doel met LinkedIn? Hoe vaak kan en wil ik iets posten? Wie wil ik aanspreken? Welke vragen hebben zij? Dan ga je namelijk een stuk gerichter schrijven en heb je meteen de goede insteek. Je lead of klant heeft tenslotte zelf aangegeven dat hij dit wil weten.
  2. Houdt bij welke vragen je leads en klanten je stellen voor-, tijdens en na het sluiten van de koop. Al die vragen zijn inspiratie voor mogelijke berichten. Als één iemand zich dit afvraagt, zijn er waarschijnlijk meer mensen die dit willen weten. Door die vraag al te beantwoorden trek je misschien net een aantal twijfelaars over de streep.
  3. Maak een contentkalender en plan zo je berichten van tevoren in. Zo heb je nooit stress over wat je vandaag toch weer moet plaatsen en voorkom je dat de balans tussen informatieve en commerciële berichten verstoord raakt.
  4. Voeg je een link toe aan je bericht? Blijf dan als het even kan binnen LinkedIn, bijvoorbeeld door video te embedden of je blog op LinkedIn zelf te plaatsen. Berichten met links naar externe websites worden minder goed getoond door LinkedIn. Ze houden bezoekers (begrijpelijk) graag op hun eigen platform.
  5. Is je post interessant voor specifieke personen of versla je een event waar mensen uit je netwerk bij waren? Vergeet hen dan niet te taggen. Gegarandeerd extra bereik, want zijzelf, maar ook de mensen die hen persoonlijk kennen gaan je bericht massaal liken.

Natuurlijk is deze checklist verre van compleet, maar ik wilde hem behapbaar houden voor als je net begint op LinkedIn. Ik heb voor elk onderdeel een aantal actiepunten genoemd die volgens mij belangrijk zijn en/ of makkelijk en snel resultaat opleveren. Maar er kan dus nog veel meer op LinkedIn. Als je eens wilt sparren welke mogelijkheden er allemaal voor jouw bedrijf zijn, bel of mail me!

P.s. ken je ondernemers die net gestart zijn of niets of nauwelijks wat met LinkedIn doen? Stuur ze dan dit blog door en help hen zo ook aan een vliegende start.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.