7 tips om je privacy op LinkedIn goed te regelen – Link Je Klant

7 tips om je privacy op LinkedIn goed te regelen

LinkedIn moet, net als alle bedrijven, in Europa voldoen aan de privacy-wetgeving (AVG/ GDPR), maar het is goed om je bewust te zijn van de instellingen die je hiervoor zelf nog kunt aanpassen binnen je LinkedIn-profiel en -account. In dit blog geef ik je 7 tips zodat je LinkedIn met een vertrouwd gevoel kunt gebruiken.

1: Je online status & leesbevestigingen

Misschien vind je het helemaal niet erg dat anderen kunnen zien of jij online bent of wanneer je een privébericht gelezen hebt, maar mocht je dit liever niet willen tonen dan hoeft dat dus niet. Om dit aan te passen ga je naar je Instellingen via je kleine profielfoto rechts bovenin je persoonlijke LinkedIn-profiel en klikt op ‘Instellingen & Privacy’. Ga vervolgens naar het tabblad ‘Communicatie’ en klik onder ‘Berichtenervaring’ op ‘Leesbevestigingen en ‘typindicators’. Zet het schuifje op ‘Nee’ als je geen bevestiging wilt tonen.

Via het tabblad ‘Privacy’ geef je onder ‘Hoe anderen uw activiteit op LinkedIn zien’ aan of iemand kan zien of je online bent.

2: Je advertentievoorkeuren

Je kunt zelf (deels) bepalen welke advertenties je op LinkedIn te zien krijgt. Je kunt het niet helemaal uitzetten, maar wel aangeven wat wel of niet bij je past. Ook kun je bepalen welke informatie van externe websites gebruikt mag worden om de advertenties beter te laten passen en of je advertenties buiten LinkedIn (partnerapps) wilt zien. Dit stel je in via het tabblad ‘Advertenties’. Vooral de optie om onderwerpen aan te geven waarin je geïnteresseerd bent en waar je dus wel op getarget wilt worden is interessant.

3: De gegevens die LinkedIn verzamelt

LinkedIn verzamelt behoorlijk veel informatie over je. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het is wel goed om je er bewust van te zijn en eventueel zaken af te schermen die je niet wilt delen. Onder je ‘Instellingen & Privacy’ op het tabblad ‘Advertenties’ vind je, als je een stukje naar beneden scrollt, het onderdeel ‘Gegevens verzameld op LinkedIn’. Hieronder kun je aangeven welke gegevens LinkedIn mag gebruiken voor het gerichter tonen van advertenties of vacatures.

In het onderdeel daaronder (‘Gegevens van derde partijen’) geef je aan welke acties buiten LinkedIn, LinkedIn mag gebruiken om jou gericht te targeten. Dus op basis van websites die je hebt bezocht of sollicitaties die je via een externe website hebt gedaan. Die websites verzamelen cookies, waardoor ze weten waar je wat hebt gedaan. Ze rapporteren alleen ‘samengevoegde resultaten en niet de specifieke door u uitgevoerde acties’, maar toch. Ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt.

Een tweede plek om te bekijken is het tabblad ‘Privacy’ en dan onder het onderdeel ‘Hoe LinkedIn uw gegevens gebruikt’. Hier beheer je vooral hoe je gegevens zichtbaar zijn voor anderen of hoe mensen je kunnen vinden of je een connectieverzoek kunnen sturen.

4: Je openbare profiel

Als je wilt kun je je LinkedIn-profiel afschermen van zoekmachines als Google. Dit doe je door naar je persoonlijke profiel te gaan en dan rechts bovenin op ‘Openbare profiel en URL  bewerken’ te klikken. Op de nieuwe pagina vind je dan aan de rechterkant ‘Zichtbaarheid bewerken’. Daar kun je je hele profiel of delen ervan verbergen voor mensen buiten LinkedIn. Bedenk je wel dat dit je vindbaarheid als ondernemer sterk vermindert, want als iemand jouw naam Googelt wordt je LinkedIn-profiel bijna altijd bovenaan getoond omdat ze veel autoriteit hebben bij Google.

5: Ook bekeken

Niet perse een privacy-instelling, maar wel eentje die je helpt om bezoekers aan jouw profiel niet op mogelijke concurrenten te wijzen. Aan de rechterkant van je profiel zien bezoekers de profielen die andere bezoekers aan jouw profiel ook hebben bekeken. Als jij ondernemer bent, zijn dit vaak concurrenten. Dit zet je uit bij je ‘Instellingen en privacy’ en dan onder het tabblad ‘Privacy’ de kop ‘Gebruikers die dit profiel hebben bekeken, bekeken ook’.

6: profielen anoniem bekijken

Als je wilt kun je anoniem de profielen van andere LinkedIn-gebruikers bekijken. Dit stel je ook weer in via je ‘Instellingen en privacy’ en dan het tabblad ‘Privacy’. Je scrollt dan een stukje naar beneden naar het onderdeel ‘Hoe anderen uw activiteit op LinkedIn zien’ en kiest onder ‘Opties voor het bekijken van profielen’ voor ‘Privékenmerken van het profiel’ of ‘Anoniem’. De eigenaar van het profiel dat je bekijkt krijgt dan bij zijn of haar profielbezoekers de melding ‘[Functietitel] uit de bedrijfstak [branche] uit [regio] heeft uw profielen bekeken’ of ‘Anoniem lid van LinkedIn heeft uw profiel bekeken'. Dit kan soms nuttig zijn als je veel profielen wilt bekijken, bijvoorbeeld van potentiële werknemers of samenwerkingspartners en je niet door hen allemaal gecontact wilt worden. Het nadeel is wel dat, zolang jij je profiel op anoniem hebt staan, je niet kunt inzien wie jouw profiel heeft bekeken.

7: Openstaande sessies

Tot slot, als je wel eens op een openbare computer inlogt, bijvoorbeeld op een gedeelde werkplek of op je telefoon of tablet die je vervolgens wegdoet, dan is het verstandig om ook af en toe te kijken waar je nog ingelogd bent. Zo weet je zeker dat niemand gekke dingen vanuit jouw account kan doen. Je vind deze actieve sessies onder het tabblad ‘Account’ en dan in het onderdeel ‘Aanmelden en beveiliging’ onder het kopje ‘Waar u bent aangemeld’. Check je openstaand sessies en meld je eventueel af.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol fijne tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress