7 ingrediënten voor een LinkedIn-profiel dat klanten oplevert – Link Je Klant

7 ingrediënten voor een LinkedIn-profiel dat klanten oplevert

Je persoonlijke LinkedIn-profiel is erg belangrijk voor je online vindbaarheid en de eerste indruk die je maakt. Met je LinkedIn-profiel kun je zowel gevonden worden op je eigen naam of je bedrijfsnaam, maar ook op specifieke trefwoorden of vaardigheden die je hebt. Binnen LinkedIn, maar ook daarbuiten, bijvoorbeeld in Google. Hier goed over nadenken en zo je profiel zo sterk mogelijk invullen is dus zeker de moeite waard. In dit blog bespreek ik 7 ingrediënten die je beslist in je jouw persoonlijke LinkedIn-profiel moet opnemen om er klanten mee te trekken en te overtuigen.

Ingrediënt # 1: je profielfoto

Het eerste en meteen meest in het oog springende ingrediënt is je profielfoto. Nog te vaak zie ik profielen met vakantiefoto`s, foto`s met partner en/of kinderen of foto`s waar verduidelijk iemand is afgesneden. Daarmee maak je niet de professionele indruk die je wilt maken. Terwijl je met een goede foto al een begin maakt met het opbouwen van je Know-Like-Trust-factor. Dit zijn de fases die je potentiële klant doorloopt voordat hij of zij klant bij je wordt. Ze moeten je eerst leren kennen, daarna aardig gaan vinden en vervolgens gaan vertrouwen. Met een goede foto zet je al stappen in het leren kennen en zelfs aardig gevonden worden.

Ingrediënt # 2: je kopregel

LinkedIn zet in je kopregel standaard je functietitel en de naam van het bedrijf waar je nu werkt. Voor de meeste ondernemers is dit iets als ‘ eigenaar bij [naam bedrijf]’ . Maar hier valt veel meer uit te halen. Dit zegt namelijk meestal weinig over wat je doet, waar jij je klanten mee helpt. Terwijl je daar mensen veel meer mee prikkelt. Zet hier dus al iets in over wat je doet en voor wie. En besef je dat je kopregel niet alleen in je persoonlijke LinkedIn-profiel te lezen is, maar ook getoond wordt wanneer je op iemands bericht reageert of er zelf één plaatst. Een mooie kans om jezelf binnen én buiten je netwerk te presenteren.

Ingrediënt # 3: je samenvatting

Je kopregel is een soort eerste kennismaking met wie je bent en wat je doet. In je samenvatting leg je dit verder uit en maak je potentiële klanten ‘ lekker’ om nader kennis met je te maken. Bijvoorbeeld door het downloaden van een e-book of het aanvragen van een andersoortig gratis kennismakingsproduct. Dit doe je door je pitch op te nemen. Leg uit wat je doet, voor wie je dat doet en wat samenwerken met jou oplevert of bespaart. Vergeet ook vooral niet om je contactgegevens in je samenvatting te zetten, zodat je het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk maakt om je te bellen of te mailen.

Ingrediënt # 4: je werkervaring

In je blok werkervaring laat je zowel zien wat je nu met je eigen bedrijf (of bedrijven) doet, maar ook wat je hiervoor gedaan hebt. Vooral als je nog niet zolang onderneemt is dit een goede manier om te laten zien dat je toch al de nodige ervaring hebt in je vakgebied. Dat schept vertrouwen bij je potentiële klant.

Ingrediënt # 5: je opleidingen

Je opleidingsblok is voor ons als ondernemers meestal minder van belang, maar toch verstandig om in te vullen. Vooral als je klanten een specifieke opleiding of diploma belangrijk vinden. Of wanneer je een switch hebt gemaakt van je vakgebied in loondienst naar een hele andere als ondernemer. Door je opleiding te benoemen en uit te leggen laat je zien dat je er serieus mee bezig bent en niet zomaar roept dat je iets kunt of weet.

Ingrediënt # 6: je vaardigheden en onderschrijvingen 

Vaardigheden aan je persoonlijke LinkedIn-profiel toevoegen helpt niet alleen bij het overtuigen van potentiële klanten, maar maakt je ook beter vindbaar op die trefwoorden. Voeg dus alle voor jouw bedrijf relevante vaardigheden aan je profiel toe. Vraag vervolgens tevreden klanten of oud-collega`s die met je hebben samengewerkt om deze te onderschrijven. Zo krijg je social proof van je vaardigheden; jij roept niet alleen dat je ergens goed in bent, maar anderen (die het kunnen weten) zeggen dit ook.

Ingrediënt # 7: je aanbevelingen

Aanbevelingen zijn de overtreffende trap van onderschrijvingen. Een onderschrijving kost namelijk maar heel weinig moeite. Ze zijn zeker waardevol, maar aan een aanbeveling heb je nog veel meer. Omdat de gever er meer moeite voor moet doen, worden ze door potentiële klanten als waardevoller gezien. En omdat het een wat langer verhaal is kun je ook veel meer toelichten. Bijvoorbeeld de situatie waarmee iemand bij je aanklopte. Door dit in je aanbeveling op te (laten) nemen, kunnen potentiële klanten zich hierin herkennen en is de kans groot dat ze je bellen voor meer informatie. En vanuit dat gesprek kun jij gaan polsen of er een mogelijke samenwerking in zit.

Met deze 7 basisingrediënten bouw je een supersterk persoonlijk LinkedIn-profiel. Een profiel dat voor jou aan het werk gaat en je beter vindbaar en zichtbaar maakt voor potentiële klanten. Aan de slag!

Op dinsdag 17 september en woensdag 18 september geef ik een live webinar over dit onderwerp. Dus wil jij serieus aan de slag met het professionaliseren van je persoonlijke LinkedIn-profiel? En daarmee een stevige basis leggen voor jouw LinkedIn-marketing? Meld je dan aan via https://link-je-klant.webinargeek.com/webinar-profiel en doe mee! Je enige investering is je tijd (ongeveer een uur).

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress