5 tips om LinkedIn-berichten te schrijven waar je wel reactie op krijgt – Link Je Klant

5 tips om LinkedIn-berichten te schrijven waar je wel reactie op krijgt

Niet alle berichten die je post worden door al je connecties gezien. Dat komt aan de ene kant doordat niet al jouw connecties even actief zijn op LinkedIn, maar ook door het LinkedIn-algoritme. Heel kort uitgelegd; als jouw bericht niet voldoende likes en reacties krijgt, komt het qua bereik nooit voorbij een klein testgroepje. En daar doe je het natuurlijk niet voor. Daarom in dit blog 5 tips om meer interactie op jouw LinkedIn-berichten te krijgen.

Tip # 1 – tag mensen

Iemand taggen is de makkelijkste om aan reacties te komen. Ga maar na, als iemand jou in een bericht tagt, geef je minimaal een like en vaak zelfs een geschreven reactie. Dus schrijf je een bericht waarin het logisch is om iemand te taggen? Bijvoorbeeld omdat het op iemands kantoor was of omdat jullie die activiteit samen gedaan hebben, maak dan gebruik van deze mogelijkheid.

Dat doe je door een @ te plaatsen en dan (zonder spatie ertussen) de naam van diegene rustig te beginnen te typen. LinkedIn geeft je dan al vrij snel een uitklaplijstje met mogelijkheden. Klik de juiste persoon aan en voila. Diegene krijgt een seintje via zijn LinkedIn-notificaties en je bent haast gegarandeerd van een like. Doe dit natuurlijk wel alleen als het logisch en nuttig is om diegene te taggen. Random taggen is een garantie voor ergernis en dat wil je vast niet…

Tip # 2 – stel vragen

Een andere manier om meer reacties te krijgen is om vragen te stellen. Maar doe dit alsjeblieft weloverwogen! Vermijd Facebook-achtige polls met daarin vragen die totaal niets te maken hebben met je vakgebied en dienst. Stel voor jouw dienst en doelgroep relevante vragen. Vragen die jou inzicht geven in je doelgroep, vragen die je doelgroep over een onderwerp aan het denken zetten of waarover ze met elkaar in discussie kunnen gaan.

Tip # 3 - plaats niet perse een afbeelding bij je bericht

Volgens Coosto kan het toevoegen van een afbeelding aan je LinkedIn-bericht je interactie kosten in plaats van opleveren. Denk dus kritisch na of een afbeelding echt wat toevoegt. Als je bericht gaat over iemand of een groepje personen en daar heb je een foto van (bijvoorbeeld op een evenement), dan is het zinvol om die toe te voegen. Mensen vinden het namelijk leuk om mensen te zien die ze kennen. Maar moet je goed nadenken om een afbeelding te verzinnen om bij je bericht te plaatsen? Laat hem dan liever weg. Je maakt de kans op interactie dan groter.

Tip # 4 - kom meteen ‘to-the-point’

Je bericht wordt door LinkedIn na 2 a 3 regels afgekapt waarna mensen op ‘Meer weergeven’ moeten klikken om de rest te kunnen zien. Te vaak zie ik berichten waarbij in die eerste regels één of meerdere enters (witregels) staan omdat mensen hun bericht dan mooier opgemaakt vinden. Maar wat denk je dat er gebeurt als mensen in die eerste 3 regels het idee hebben dat er weinig interessants te lezen is na die ‘Meer weergeven’? Precies! Helemaal niets. En als ze je bericht al niet interessant genoeg vinden om helemaal te lezen, is de kans dat ze gaan reageren natuurlijk helemaal nihil. Zorg dus dat je lezer in die eerste regels al meteen ziet waar je bericht over gaat en dat hij of zij overtuigd raakt van de waarde van je bericht. Prikkel ze, trigger ze om door te willen lezen en te reageren.

Tip # 5 – denk eens ‘out of the box’

Misschien niet helemaal logisch vanwege het zakelijke karakter van LinkedIn, maar op posts waarin een emoji verwerkt is wordt meer gereageerd. Dat geldt ook voor grappige of verdrietige berichten of berichten die frustratie oproepen, kortom emotie. Nu zijn natuurlijk niet alle emotionele berichten geschikt voor LinkedIn, maar wees ook niet bang om iets persoonlijk te delen. Zoals mijn vriendin Gerdien; zij is ook ondernemer en postte een aantal dagen geleden het bericht dat ze is bevallen van haar dochter Milou en dat ze het beiden goed maken. Helemaal niet zakelijk, maar wel een bericht met een enorm bereik omdat mensen dit fantastisch vinden en helemaal meeleven.

Tot slot

Interactie is belangrijk voor het LinkedIn-algoritme, maar je wordt er zelf ook letterlijk wijzer van. Je bent tenslotte in direct contact met potentiële klanten en komt zo ontzettend veel van hen te weten.

Probeer de bovenstaande tips eens uit wanneer je weer LinkedIn-berichten gaat schrijven en kijk een paar weken later of ze het qua interactie beter hebben gedaan dan de berichten van daarvoor. Laat je het me weten?

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress