5 supersimpele manieren om van jouw LinkedIn-profielbezoeker een klant te maken – Link Je Klant

5 supersimpele manieren om van jouw LinkedIn-profielbezoeker een klant te maken

Klanten in winkel

LinkedIn is best leuk, maar uiteindelijk zitten we er allemaal op om klanten te vinden. Je persoonlijke LinkedIn-profiel is daarin een belangrijke schakel, want dit is voor een potentiële klant de eerste of tweede indruk die hij of zij van je krijgt. Of je profielbezoeker nu bij je terecht komt via een zoekactie of omdat hij of zij getriggerd werd door een bericht van jouw hand of een reactie van jou op een bericht van een ander, als er nieuwsgierigheid is, is de volgende stap om je profiel te bekijken. Maar hoe zorg jij er nou voor dat het daar niet bij blijft?

Wat is een klant?

Een klant hoeft nog niet perse een betalende klant te zijn. Nu denk je misschien: “Ja, dat is lekker, Aman. Natuurlijk wil ik alleen betalende klanten. Ik werk toch niet voor de kat z`n jeweetwel!” Ik kan je geruststellen, ik ben het helemaal met je eens. Ik werk heel graag, maar inderdaad ook niet voor de kat z`n jeweetwel. Wat ik bedoel is dat om iemand te converteren naar een betalende klant, hij of zij jou eerst moet leren kennen. Geïnteresseerd moet zijn. Als iemand jou eenmaal een ‘ja’ heeft gegeven, ook al is dat in eerste instantie op een gratis kennismakingsproduct of een laaggeprijsd instapproduct, zijn ze een drempel over en kun je hen al prima als klant bestempelen.

Klantreis via LinkedIn

De customer journey (of klantreis in goed Nederlands) is een beschrijving van de fases die een potentiële klant doorloopt. Niet alleen tot het moment dat hij zover is om zijn portemonnee te trekken, maar ook daarna. Deze wordt meestal in het Engels weergegeven en ziet er dan als volgt uit:

  1. Know
  2. Like
  3. Trust
  4. Try
  5. Buy
  6. Repeat
  7. Refer

Vooral de eerste 3 fases lenen zich perfect om via LinkedIn en ook via je LinkedIn-profiel op te pakken. Bovendien kun je mensen perfect naar de Try-fase toe leiden. Laten we per fase eens bekijken wat je kunt doen.

Know-fase

In deze fase leert iemand je kennen. Ze kennen je dus nog niet, maar zoeken op LinkedIn iets op en komen je tegen, lopen in hun tijdlijn (toevallig) tegen een bericht van je aan of lezen een reactie van jou op een bericht van iemand anders. Op dat moment gaat er bij hen een lampje aan. Iets geeft ze het gevoel dat er bij jou misschien wel wat te halen valt. En dat klinkt misschien negatief, maar is het echt niet. Ieder mens is geprogrammeerd om continue op zoek te zijn naar ‘what`s in it for me?’. En zolang dat niemand hindert, schaadt of tekort doet is daar niks mis mee. In dit geval geef jij bewust iets weg om klanten aan te trekken en nieuwsgierig te maken, dus win-win.

In je persoonlijke LinkedIn-profiel bouw je bijvoorbeeld aan de Know-fase door je ondernemersverhaal te vertellen. Wie ben je en welke transformatie heb jij doorgemaakt? Waarom onderneem je, wat lever je je klanten op, voor wie doe je dat en waarom zou iemand voor jou moeten kiezen? Zo leert iemand je beter kennen en ontdekken ze al deels of ze bij jou passen als doelgroep. Zo filter je dus al mensen uit die niet bij je passen en houd je potentiële klanten over waarvan het een stuk waarschijnlijker is dat ze iets met jou willen doen.

Like-fase

In deze fase werken we ernaar toe dat mensen je aardig gaan vinden, we bouwen aan de gunfactor. Als je iets simpels en betrekkelijk goedkoop verkoopt, kun je je klanten waarschijnlijk helemaal opwarmen naar de Try-fase via je persoonlijke LinkedIn-profiel. Maar voor de meeste dienstverleners geldt dat, om die gunfactor te krijgen, we ook verder moeten zaaien met behulp van content. In die content gaan we kennis weggeven. Tips, tricks etc. Informatie waarmee je potentiële klant de eerste stappen richting het oplossen van zijn of haar probleem zelf al kan zetten.

Door het weggeven van deze cadeautjes stort je op hun emotionele bankrekening (Covey). Als jouw cadeaus echt waardevol zijn voor jouw potentiële klant, zal die op een gegeven moment graag iets terug willen doen. We houden er namelijk niet van als geven en nemen uit balans is. Denk maar eens terug aan dat Kerstfeest toen jij iets heel duurs kreeg en een heel lullig klein cadeau voor die ander had. Dat maakt dat we ons ongemakkelijk voelen. Bijkomend voordeel is dat je met deze berichten ook bouwt aan je expertstatus en dat mensen je daardoor gaan vertrouwen.

Trust-Fase

Als iemand je heeft leren kennen en je aardig vindt, is het vervolgens nodig dat hij of zij je ook gaat vertrouwen. Zonder dat vertrouwen gaan ze namelijk niet met je in zee. Dat vertrouwen heeft twee kanten. Aan de ene kant moeten ze overtuigd zijn van je kennen en kunnen. Maar ze moeten ook het gevoel hebben dat jij doet wat je belooft en dat je integer en discreet bent. De meeste mensen gaan voetstoots van die laatste twee zaken uit en je bevestigt ze eventueel in je persoonlijke verkoopgesprek.

Maar je kennen en kunnen kun je ook perfect tentoonstellen in je persoonlijke LinkedIn-profiel. Door je vaardigheden op te nemen in je profiel laat je precies zien wat je weet en kunt. Door die door tevreden klanten te laten onderschrijven laat je bovendien zien dat zij dat ook vinden. De overtreffende trap hiervan zijn aanbevelingen. Die zijn perfect om twijfels weg te nemen bij leads, want kosten natuurlijk meer moeite dan een onderschrijving en leggen daardoor meer gewicht in de schaal bij een potentiële klant.

Als je ruimte hebt in je samenvattingstekst raad ik je ook van harte aan om daar één of twee aanbevelingen van tevreden klanten in op te nemen. Gewoon door de tekst (deels) te kopiëren vanuit je aanbevelingenblok. Door ook de naam van je klant te noemen maakt dit een superbetrouwbare indruk op mensen. En natuurlijk ondersteun je je expertstatus ook met content waarin je je kennis etaleert.

Try-fase

Teveel ondernemers laten profielbezoekers ‘bungelen’. Ze geven niet aan wat ze willen dat je doet na het lezen van hun LinkedIn-profiel. Terwijl je LinkedIn-samenvatting een perfecte plek is om mensen op te roepen om je ebook of checklist te downloaden, je catalogus aan te vragen of zich aan te melden voor je gratis mini-training. Kortom, je gratis kennismakingsproducten waarmee ze jou letterlijk kunnen uitproberen. Laat je lezer dus niet hangen en roep op tot actie. Let er wel op dat links in je samenvattingstekst niet klikbaar zijn dus voeg die als media onder je samenvatting toe en verwijs ernaar in je tekst.

Succes!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!