5 redenen waarom mensen je aanbod niet kopen (en wat je er met LinkedIn aan kunt doen) – Link Je Klant

5 redenen waarom mensen je aanbod niet kopen (en wat je er met LinkedIn aan kunt doen)

Je hebt een fantastisch aanbod gedaan aan iemand die perfect past in jouw plaatje van je ideale klant. Maar hij of zij neemt het niet aan… Wat nu? Je hebt je ziel en zaligheid in je diensten of producten gestopt en weet gewoon dat jij perfect kunt helpen om het probleem op te lossen. Waarom zegt ze dan geen ja? In dit blog bespreek ik 5 redenen waarom mensen geen ja zeggen op jouw aanbod én wat je met LinkedIn kunt doen om die kans flink te vergroten.

Reden # 1; ze zien jou en je aanbod niet vaak genoeg

Mensen moeten jouw aanbod gemiddeld 5 tot 7 keer zien voordat ze klaar zijn om van je te kopen. Je moet het dus actief delen én blijven delen. En omdat je natuurlijk niet alleen maar commerciële berichten post (de ideale balans is 70-80% informatief en 20-30% commercieel) betekent dit dat je jezelf regelmatig zichtbaar zult moeten maken. Via LinkedIn is dat supermakkelijk; vertel je verhaal, deel je kennis, vertel over je klanten en laat zien wat je verkoopt. En wees vooral niet bang om te herhalen. Varieer je bewoording en blijf je ideeën delen. Door het algoritme ziet lang niet jouw hele netwerk je berichten en is de kans heel klein dat iemand je zo vaak ziet langskomen dat je ze irriteert. Als je content aansluit bij wat zij willen weten is die kans sowieso erg klein.

Reden # 2; je raakt ze niet waar het pijn doet

We denken allemaal wel dat we beslissingen nemen met ons verstand en dus vanuit ratio, maar in de praktijk werkt het echt anders. Ruim 90% van onze beslissingen (sommigen zeggen zelfs ruim 99%) nemen we vanuit emotie. Dat betekent dat als je iemands emotie aanspreekt, de kans dat iemand in actie komt (en dus met jou in zee gaat) vele malen groter is. Dus jouw ideale klant van haver tot gort kennen, zodat je precies weet wat er in zijn of haar hoofd omgaat, is superwaardevol. Want dan kun je hun eigen woorden gebruiken in je content en je aanbod. Het resultaat; ze zijn zich bewust(er) van hun hun probleem waardoor ze er iets aan willen doen. Daarnaast hebben ze het gevoel dat jij ze goed begrijpt waardoor ze graag met jou hun probleem willen oplossen.

Reden # 3; ze zien de waarde van je aanbod niet

Het kan ook zijn dat je te ‘feitelijk’ communiceert over je dienst of product. Jouw ideale klant zal het echt een worst wezen welke technieken of methodes jij gebruikt, hoe vaak jullie elkaar precies gaan spreken en welk videobelsysteem je daarvoor gebruikt. Ze wil het gevoel hebben dat jij haar begrijpt en kan helpen om daar te komen waar ze heen wil. Ze wil het gevoel hebben dat het eindresultaat de investering waard is. Focus dus niet op de feiten en de techniek, maar op wat jij je klant oplevert. En onderbouw dat met social proof, bijvoorbeeld aanbevelingen van oud-klanten, resultaten van oud-klanten, gemiddelde cijfers die ze je dienst hebben gegeven etc.

Reden # 4; ze vertrouwen je nog niet genoeg

Als iemand je nog niet goed genoeg kent, vertrouwen ze je nog niet. Dat betekent niet dat ze denken dat je onbetrouwbaar bent, maar dat ze nog niet weten of je wel betrouwbaar bent. Ook vertrouwen kun je met content op LinkedIn fijn en efficiënt opbouwen. Vertrouwen ontstaat namelijk zodra iemand je heeft leren kennen en je vervolgens aardig is gaan vinden. En dat kan perfect met behulp van berichten op LinkedIn. Maar vergeet ook niet om je lead te leren kennen. Ga hen ook volgen, reageer op hun content en stuur ze eens een artikel op maat.

Reden # 5; je koopproces is te ingewikkeld

Als het te lastig is om jouw product of dienst te kopen, gaat dat je klanten kosten. Zorg dus dat het superduidelijk hoe mensen met jou kunnen gaan samenwerken. Gaat dat via een webshop, moeten ze je mailen of kunnen ze je bellen? Vertel dat en maak het vervolgens zo makkelijk mogelijk om dit te doen (dus voeg je contactgegevens en/ of de directe link naar dat product in je webshop toe). Zorg op LinkedIn dat je contactgegevens in je persoonlijke profiel zo ver mogelijk zijn ingevuld én zet ze ook in je samenvatting. Je contactgegevens zijn namelijk niet volledig zichtbaar wanneer je nog niet gelinkt bent. En voeg ook vooral je contactgegevens aan berichten toe wanneer dit relevant is. Hoe makkelijker je het maakt, hoe groter de kans dat mensen ook contact met je opnemen.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!