5 manieren om LinkedIn persoonlijk te maken – Link Je Klant

5 manieren om LinkedIn persoonlijk te maken

Van achter je computer voelt misschien niet als de meest persoonlijke manier van zaken doen. En eerlijk, dat is het natuurlijk ook niet. Ze zeggen niet voor niets dat deals aan tafel worden gesloten. Maar in het traject voordat je aan tafel zit kan LinkedIn heel waardevol zijn. En dat kan ook heel persoonlijk. In dit blog geef ik 5 tips hoe je LinkedIn persoonlijker maakt.

Begin bij het begin

Als je iemand uitnodigt om te linken doe je dat natuurlijk altijd met een gepersonaliseerd bericht. En dan bedoel ik niet dat je het standaard bericht ietsje aanpast, maar echt persoonlijk. Haak aan op iets wat je van die persoon hebt gelezen, bijvoorbeeld in het persoonlijke profiel of in een bericht. En als je iemand gesproken hebt, benoem dan iets waar jullie het over gehad hebben. Heb je een webinar of training gevolgd, zeg dan iets over wat jij het mooiste inzicht vond. Zo maak je een berichtje dat je ontvangt via de pc of je smartphone toch persoonlijk.

Persoonlijke verhalen

Steeds meer mensen delen persoonlijke verhalen op LinkedIn. En dat is leuk, want daardoor leert je netwerk jou als persoon beter kennen. Maar andersom zijn de persoonlijke berichten die jouw connecties posten ook interessant voor jou. Elk bericht over een persoonlijke overwinning, geleerde les, gehaald diploma, geslaagd kind etc is voor jou een mogelijkheid om te reageren en iemand te feliciteren of om een gesprek aan te knopen omdat je daar iets aardigs over kunt zeggen of bij kunt helpen. En daardoor leert jouw connectie jou ook weer beter kennen. Win-win!

Soms lees ik iets op LinkedIn en ‘sla’ ik dat juist op voor later. Als ik bijvoorbeeld weet dat ik diegene binnenkort live ergens zie. Dan is het namelijk hartstikke leuk om diegene te kunnen feliciteren met een behaald diploma of die grote nieuwe klant of om te vragen hoe gaaf het was om samen met de collega`s vrijwilligerswerk te doen. Het is een leuke binnenkomer waardoor je gesprek instant leuk, maar vooral persoonlijk voelt.

Verjaardag

IK weet dat sommige mensen dit stom vinden, maar iemand feliciteren met zijn verjaardag vind ik ook een kans om even persoonlijk contact te hebben. Natuurlijk kun je via LinkedIn een persoonlijk bericht sturen (doe dat alleen alsjeblieft niet met de standaard tekst!!!), maar als je iemands mailadres (of nog liever, hun telefoonnummer) hebt, doe het dan via die weg. Dat kost net iets meer moeite en dat voelen mensen ook. Ik merk dat ik hierin een grote voorkeur voor Whatsapp heb, omdat dat superpersoonlijk voelt (en goed en snel gelezen wordt).

Laat je horen

Door jezelf letterlijk te laten horen voelen mensen sneller een klik met je. Jouw boodschap komt sowieso beter over, want doordat ze niet alleen de woorden, maar ook je intonatie horen gebeurt het veel minder snel dat iemand je verhaal anders interpreteert dan jij bedoelde.

Dit kun je bijvoorbeeld doen bij privéberichten. Als je LinkedIn via de app gebruikt heb je bij de chat de optie om een spraakbericht op te nemen. Zo kun je dus antwoord geven, iemand juist een vraag stellen of je kort voorstellen als je een nieuwe connectie hebt.

Een andere leuke manier voor mensen om jou beter te leren kennen is door de uitspraak van je naam op te nemen. Die kunnen mensen dan afspelen en zo horen hoe ze je jouw naam uitspreken. Zo voel je al meteen bekender en daardoor ook toegankelijker. Vooral als jouw naam wat lastiger uit te spreken is dan gemiddeld.

Laat je zien

Tot slot kun je je ook ‘laten zien’ op LinkedIn. Als een soort voorproefje wanneer jullie elkaar nog niet live gezien en gesproken hebben. Je kunt bijvoorbeeld een profielvideo van 30 seconden aan je persoonlijke LinkedIn-profiel toevoegen. Hierin kun je je profielbezoeker al een indruk geven van wie je bent, wat je doet en hoe je eruit ziet en klinkt. Zo maken ze online al meer kennis met jou als persoon.

Wil je dit uitgebreider doen? Maak dan een voorstelvideo. Tip; maak er echt een voorstelvideo van en niet een commerciële pitch. Zo`n video is namelijk een superleuk bericht om aan nieuwe connecties te sturen als eerste kennismaking, maar die wil je niet meteen je pitch door de strot douwen. Maar vertel gerust globaal over wat je doet en hoe mensen verder kennis met je kunnen maken. Maar dus zonder keiharde call-to-action.

En dan nog een laatste die ik persoonlijk heel leuk vind. Je kunt zowel in privéberichten als in posts GIF-jes gebruiken. En daarmee kun je superleuk jouw gevoel voor humor laten zien. GIFjes zijn er in honderdduizenden varianten (en ze zijn makkelijk te doorzoeken), waardoor je zo op een visuele manier een grappig antwoord op een opmerking of vraag kunt geven. Want dat mag ook gerust via LinkedIn ;-). Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, wat mij betreft!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: