5 fouten die jij ook maakt bij het schrijven van je LinkedIn-berichten – Link Je Klant

5 fouten die jij ook maakt bij het schrijven van je LinkedIn-berichten

5 fouten die ook jij maakt bij het schrijven van je linkedin-berichten

Ik hoor regelmatig mensen zeggen dat ze LinkedIn niks aan vinden. En als ik dan doorvraag komt dat 9 van de 10 keer omdat ze steeds berichten zien langskomen waar ze niks mee hebben. Aan de ene kant van die borstklopperige ‘ik heb net de deal van mijn leven gesloten’-opschepberichten. Aan de andere kant nikszeggende berichten over het geweldige netwerkgesprek dat iemand net gehad heeft (en waarin ze hun gesprekspartner dan nog even taggen). En dat snap ik. Want eerlijk…. Op die berichten zit echt niemand te wachten… En dan kun je 2 dingen doen; er zelf ook maar niet aan beginnen. Of dat wel doen, maar dan beter! In dit blog beschrijf ik 5 fouten die echt bijna iedereen maakt én hoe je ze kunt voorkomen. Lees je mee?

Fout # 1; niet denken vanuit je ideale klant

De berichten die ik in de inleiding noem zijn perfecte voorbeelden van niet schrijven vanuit je ideale klant. Want die zal het echt een zorg zijn of jij een deal hebt gesloten of met wie je een gesprek hebt gehad. Jouw ideale klant wil weten dat (en vervolgens hoe) zijn of haar probleem opgelost kan worden. Die wil tips, tricks, inzichten, handigheidjes om zelf al een stukje op te kunnen pakken. Die wil door casu zien dat jij superveel ervaring hebt in het oplossen van hun probleem. Die wil uit jouw verhalen proeven dat precies snapt waar ze mee worstelt. Die wil uit aanbevelingen kunnen lezen welk resultaat jij met hen kunt halen. Die wil gerustgesteld worden in dat ze de juiste keuze maken door met jou in zee te gaan. En dat alles kan met slimme content.

Fout # 2; niet vooraf bedenken wat je met je bericht wilt bereiken

Door vooraf te bedenken wat je met een bericht wilt bereiken bereik je dat doel sneller, maar schrijf je je bericht ook veel makkelijker. Want je weet waar je naartoe schrijft. Doelen die je met je berichten kunt behalen kun je grofweg opbreken in informeren en activeren. Concreet kun je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten, bouwen aan je expertstatus en de bekendheid van jouw dienstverlening binnen je netwerk (informeren), maar ook mensen aan het denken zetten over een stelling of dilemma of zich laten aanmelden voor je mailinglijst, een webinar of het kijken van een video op een ander platform (activeren).

Fout # 3; niet meteen met de deur in huis vallen

Elk bericht op LinkedIn wordt na 2 a 3 regels afgekapt. Je moet dan op ‘Meer weergeven’ klikken om de rest te kunnen lezen. Raad eens wat er gebeurt als jij in die eerste 3 regels niet duidelijk maakt wat er in de rest van je bericht te halen valt? Precies! Niks! Dus val echt met de deur in huis. Maak meteen duidelijk waar je bericht over gaat en voor wie het verhaal in je bericht aantrekkelijk is. En gebruik dus ook geen witregels in die eerste 3 regels, want dat is loze ruimte waarin je iemand misschien net over de streep had getrokken om verder te lezen. En een kop? Mag je ook gerust overslaan. Een bericht op LinkedIn bestaat uit maximaal 1300 tekens inclusief spaties en enters. Dat is om en nabij de 250 woorden. Dan kun je best zonder kopjes. Natuurlijk mag je je tekst wel makkelijk scanbaar maken door er korte alinea`s van te maken. Maar dus pas een witregel ná die eerste 3 a 4 regels.

Fout # 4; vergeten op te roepen tot actie

Begrijp me niet verkeerd. Je hoeft van mij echt niet in elk bericht een call-to-action op te nemen. Maar als je een bericht schrijft met als doel om mensen iets te laten doen, bijvoorbeeld zich aanmelden voor je mailinglijst, je webinar of training, roep daar dan letterlijk toe op. En niet in woorden als ‘ mogelijk’, ‘eventueel’ en ‘wellicht’. Nee, zeg gewoon waar het op staat en gebruik dus de gebiedende wijs. Dus bijvoorbeeld ‘meld je aan via…’ en dan de link. Want die moet je natuurlijk ook niet vergeten ;-).

Fout # 5; er veel te lang over nadenken

De reden dat veel ondernemers (te) weinig doen met berichten voor LinkedIn is dat het schrijven ervan ze zo veel tijd kost. Ik merk bij veel van mijn klanten dat een bericht echt perfect moet zijn voordat het online mag. Spoiler alert; het is nooit perfect. Zelfs als jij je ideale klant 100% scherp hebt zal de ene persoon meer op bericht A aan gaan en de ander meer op bericht B. Dat ligt namelijk niet alleen aan jouw bericht, maar ook aan de gemoedstoestand van de persoon en nog tientallen andere externe factoren. Bovendien kunnen niet al je berichten perfect zijn. De ene dag barst je van de inspiratie en de andere dag is het zoeken met een vergrootglas (en dan soms nog niks vinden). En dat is OK. Want ook dat draagt bij aan het plaatje dat je wilt schetsen. Hoe benaderbaar ben jij denk je, wanneer alles wat jij laat zien altijd perfect gestyled, perfect geschreven, perfect afgewerkt is? Jouw berichten hoeven niet perfect geschreven te zijn. Als ze maar een snaar raken bij je ideale klant.

Eens sparren over hoe jij content het slimst kunt inzetten om meer en fijnere klanten aan te trekken voor jouw bedrijf?

Plan dan een gratis strategiegesprek in via de link hieronder
Boek jouw gesprek nu!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

28 september: Webinar
'Zonder stress aantrekkelijke LinkedIn-berichten schrijven'
 Weet voortaan precies hoe jij zonder gedoe en zonder stress goede LinkedIn-berichten schrijft die aantrekkelijk zijn voor jouw ideale klant!