5 dingen die ik elke dag op LinkedIn doe – Link Je Klant

5 dingen die ik elke dag op LinkedIn doe

Als je LinkedIn, zoals ik, volgens een plan gebruikt, zet je elke dag stappen om je doel te bereiken. Zo werk ik elke dag aan zichtbaar zijn, mijn naamsbekendheid vergroten, mijn expertstatus op- en uitbouwen, in contact komen met leads en aan mijn gunfactor bouwen. Natuurlijk kost dit tijd, maar de hoeveelheid valt reuze mee. Bovendien is het onderdeel van zowel mijn marketing als sales-proces, dus zijn het nuttige uren. In dit blog neem ik je mee in mijn dagelijkse routine en leg ik uit waarom ik deze acties doe.

Actie # 1: statusupdates met tips posten

Deze eerste actie is meteen één van de belangrijkste, want deze helpt me namelijk verschillende van mijn doelen te bereiken. Door het posten van berichten kom ik in de tijdlijn van mijn connecties langs (zichtbaar zijn en naamsbekendheid vergroten). Door het (gratis) delen van mijn kennis laat ik zien dat ik verstand van zaken heb (expertstatus) en stort ik op de emotionele bankrekening van de ontvanger (opbouwen gunfactor). Ik post relatief veel en vaak, maar dat komt ook doordat LinkedIn mijn ‘ding’ is. Voor de meeste ondernemers geldt dat één a twee keer per week iets posten prima is. Liever iets minder vaak een sterk bericht dan dagelijks een bericht dat niet aanslaat bij je doelgroep.

Actie # 2: mijn tijdlijn doornemen

Door het bijhouden van de berichten die mijn connecties plaatsen blijf ik op de hoogte van wat er bij hen speelt. Dit geeft me haakjes voor persoonlijk contact, zowel live als via LinkedIn. Verder word ik regelmatig getagd in berichten waarin een vraag over LinkedIn wordt gesteld. Dan kan ik mijn kennis laten zien (expertstatus opbouwen), maar ook bouwen aan mijn gunfactor, want je helpt iemand een probleem op te lossen zonder daar meteen iets voor terug te vragen.

Actie # 3: profielbezoekers bekijken

Bijna iedereen die jouw profiel heeft bekeken (ongelukjes door dikke vingers daargelaten) heeft in de basis interesse in jou. Zonde als je daar niets mee doet. Bekijk in ieder geval ook het profiel van die persoon. Afhankelijk van of iemand je profiel vaker heeft bezocht of past in jouw klantplaatje kun je die persoon een e-mail of Inmailbericht sturen om te vragen of je iets voor diegene kunt doen. Een andere optie is om die persoon een connectieverzoek te sturen om elkaar beter te leren kennen.

Actie # 4: jarigen feliciteren

Ik weet dat er mensen zijn die anderen feliciteren via LinkedIn maar raar vinden. Maar je maakt mij niet wijs dat je het niet leuk vindt om felicitaties te ontvangen wanneer jij zelf jarig bent. Ga er dus gerust vanuit dat dit voor de meeste mensen geldt. Maar… gebruik alsjeblieft niet de standaardberichttekst die LinkedIn je bij verjaardagen voorkauwt, maar maak hier even je eigen stukje van. Dat voelt voor de ontvanger een stuk gemeender en kan zo fungeren als aanleiding om weer even met elkaar in gesprek te raken. En dit hoeft niet perse via LinkedIn. Ik word heel blij van de seintjes die ik daar krijg, maar als ik een mobiel telefoonnummer van diegene heb, stuur ik meestal een Whatsapp-bericht. Die worden vaak sneller gelezen, er wordt sneller op gereageerd en voelen vaak wat persoonlijker.

Actie # 5: zelf lezen en leren

Ik kom elke dag in mijn tijdlijn wel een artikel tegen dat ik interessant vind. Nu kun je dat natuurlijk meteen lezen (dit probeer ik vaak wel), maar je kunt het via de LinkedIn-app ook opslaan voor later. Via de desktop kan dit niet, maar kunt je wel de link kopiëren en aan jezelf mailen of bewaren via bijvoorbeeld Evernote. Ik lees allerlei artikelen, van LinkedIn/ online marketing tot aan stukken over de verschillende onderdelen van ondernemerschap. En al die kleine brokjes informatie laten mij weer groeien. Als mens en ondernemer, tof toch? Er valt ontzettend veel te leren op LinkedIn, pak die kansen dus.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.