4 tips voor een fantastische omslagafbeelding voor je LinkedIn-profiel – Link Je Klant

4 tips voor een fantastische omslagafbeelding voor je LinkedIn-profiel

Als iemand jouw persoonlijke LinkedIn-profiel bezoekt zijn je profiel- en omslagfoto de dingen die letterlijk in het oog springen. Onze hersens interpreteren beeld minstens 15 x sneller dan tekst (wetenschappelijk onderbouwd*) en onze ogen worden daardoor als vanzelf eerst naar beeld getrokken. Hiermee kun je dus heel sterk bouwen aan de visuele ervaring van jouw bedrijf, letterlijk laten zien wie je bent en wat je doet. Je bezoeker al een gevoel geven bij jou als ondernemer en hoe je hem of haar helpt. Maar welk beeld gebruik je in je omslagafbeelding en hoe maak je die omslagafbeelding makkelijk, maar vooral slim op? Daar geef ik je in dit blog 4 tips voor!

Formaat

LinkedIn adviseert je om je omslagafbeelding op te maken in het formaat 1.584 x 396 pixels. De uitdaging zit hem erin dat de omslagafbeelding op je verschillende apparaten, verschillend getoond wordt.

Op mijn desktop ziet mijn omslagafbeelding er zo uit:

Op mijn mobiele telefoon zo:

En op mijn tablet zo:

Als je je foto upload kun je hem wel wat verschuiven, maar je doet er dus slim aan om bij het opmaken al rekening te houden met de verschillende groottes en de plek van je profielfoto.

Soort beeld

Mensen zien heel graag andere mensen, dus voeg het liefst een foto van jezelf toe of een foto van jou met klanten. Of juist een plaatje dat perfect de droom van je klanten weergeeft (het Zwitserleven-gevoel bijvoorbeeld).

Vanwege het kleine stuk dat maar zichtbaar is (op de desktop ongeveer een derde van de totale hoogte) is een collage een handige manier om foto`s mooi uit te laten komen. Het voordeel daarvan is ook dat je makkelijk je logo en eventueel wat tekst toe kunt voegen, zonder dat je die meteen over je foto heen hoeft te plakken.

Verder gaan bezoekers het meest ‘aan’ op foto`s waar ze ogen kunnen zien, dus kies het liefst voor een foto of foto`s waarop je recht in de camera kijkt. En glimlach natuurlijk, zodat je, net als bij je profielfoto, meteen bouwt aan hoe sympathiek en betrouwbaar je overkomt. Maar staat er een call-to-action in je omslagafbeelding, dan trek je daar juist de aandacht heen als degene op de foto in de richting van die tekst kijkt.

Tekst toevoegen? 

Als je een sterke slogan hebt, voeg die dan toe aan je omslagafbeelding. Dit maakt je profiel nog herkenbaarder, vooral als jouw slogan al bekend is in je regio of onder je doelgroep. Mensen snappen dan meteen dat jij bij die slogan ‘hoort’. En vergeet ook vooral je logo niet. Zo bouw je gericht en stelselmatig aan je online herkenbaarheid.

Een tweede optie is om een call-to-action op je omslagafbeelding te zetten, bijvoorbeeld het aanvragen van een strategiegesprek of het aanmelden voor een webinar. Het nadeel is wel dat je omslagafbeelding niet klikbaar is en dat het dus superduidelijk moet zijn waar iemand wel moet klikken om die actie te maken.

Opmaaktip

Canva.com leent zich perfect voor het makkelijk opmaken van een omslagafbeelding op maat. Je maakt een canvas aan op 1584 x 396 pixels, kunt er je eigen beelden in uploaden en die verdelen over een collage in de vorm die jij wilt. En het leukste is… dat kan allemaal gratis :-).

Check https://youtu.be/OuQW9XjVPt0 voor een uitleg hoe je in Canva.com je LinkedIn-omslagafbeelding op maat maakt en hem vervolgens upload in je LinkedIn-profiel.

Sla je ontwerp vooral op. Dan kun je na elke download in LinkedIn controleren of je blij bent met hoe je afbeeldingen, logo en tekst uitkomt en dat eventueel snel en makkelijk aanpassen. Net zolang tot je helemaal tevreden bent.

* Je ziet online veel rondgaan dat we beelden 60.000 keer sneller kunnen interpreteren dan tekst, maar dit schijnt niet te kloppen. Zie ook https://policyviz.com/2015/09/17/the-60000-fallacy/ en het  commentaar van Erik Jacobsen met aanvullende informatie.

Nog meer tips voor een sterk ondernemersprofiel op LinkedIn krijgen?

 Doe dan mee aan mijn gratis webinar op maandag 23 of dinsdag 24 december. Meer info en aanmelden via de button!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress