4 tips om jouw profiel op te laten vallen tussen de massa – Link Je Klant

4 tips om jouw profiel op te laten vallen tussen de massa

Steeds meer ZZP-ers en kleine ondernemers ontdekken de kracht van LinkedIn. Met bijna 4,5 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen moet je de jouwe goed voor elkaar hebben om op te vallen. Gelukkig kun je zelf het nodige doen om goed zichtbaar te zijn. En daar liggen ook nog grote kansen, want nog veel ondernemers hebben wel een profiel, maar doen daarnaast weinig tot niks. In dit blog geef ik je 4 tips om jouw profiel extra zichtbaar te maken.

Tip 1: Bouw aan je netwerk

Zichtbaar worden doe je in de eerste instantie vooral in je eigen netwerk. Die sterk opbouwen is dus verstandig. Heb je ergens genetwerkt en een leuk gesprek met iemand gehad? Nodig diegene dan uit om ook op LinkedIn te connecten. Doe dit altijd met een persoonlijke boodschap. Dit is niet alleen prettig voor de ontvanger (je stopt er moeite in), maar door in je uitnodiging wat te zeggen over waar jullie elkaar ontmoet hebben en wat je leuk vond aan jullie gesprek, heb je dit ook altijd als archief voor jezelf. Je uitnodiging vormt namelijk het eerste bericht in jullie privébericht-draadje.

Hoewel groepen niet meer zo actief zijn als vroeger kan het wel een mooie plek zijn om interessante connecties te vinden. Of je nu op zoek bent naar vakgenoten of leads, voor bijna alle onderwerpen is wel een groep. Hiervoor kun je geweldig inspiratie opdoen via de profielen van je (nieuwe) connecties. Onderaan vind je hun interesses en de groepen waar zij lid van zijn. Wie weet zit daar voor jou ook een interessante groep tussen.

Tip 2: Onderzoek

LinkedIn is een geweldige bron van informatie. Met geavanceerd zoeken (eventueel aangevuld met Booleaanse zoekoperatoren) haal je een schat aan data boven water over jouw potentiële klanten. Wie zijn ze, welke functietitels gebruiken ze, wat houdt ze bezig, wat gebeurt er binnen hun bedrijf, wie kennen ze nog meer etc.

Vergeet ook vooral niet om het netwerk van je nieuwe connecties door te nemen. Vooral als die persoon voor jou de ideale klant is, is de kans groot dat hij nog meer mensen kent die aan dat plaatje voldoen. Door jouw doelgroep van haver tot gort te kennen kun je je teksten perfect op hen afstemmen, waardoor je meer conversie krijgt via je profiel.

Tip 3: Ga het gesprek aan

Hoewel je heel veel informatie uit LinkedIn zelf kunt halen, leer je je leads pas echt goed kennen als je met ze in gesprek gaat. Dat gesprek kun je aanknopen naar aanleiding van een nieuwtje van jouw kant (pas op dat je niet te verkoperig overkomt), maar ook naar aanleiding van een haakje dat je in het profiel hebt gezien of een bericht dat je connectie of hun bedrijf heeft geplaatst.

Een bedankje sturen nadat iemand je connectieverzoek heeft geaccepteerd is altijd leuk en bovendien een kans om al even met elkaar te praten. Stuur alsjeblieft nooit meteen je pitch na de acceptatie van je connectieverzoek. Dat is een beetje alsof je iemand ten huwelijk vraagt op jullie eerste date. Leer elkaar liever eerst kennen. Door in gesprek te gaan ontdek je waar iemand precies mee worstelt en of jij daar wel de beste oplossing voor bent.

Door regelmatig in gesprek te zijn blijf jij bovendien op het netvlies van je netwerk en vergoot je de kans dat je connecties je zelf inschakelen of aanbevelen enorm.

Tip 4: Bouw aan relaties

Door dagelijks je tijdlijn door te nemen en te reageren op de content van je connecties kom je ook weer even langs in hun blikveld. Zij krijgen daar via het tabblad Notifications namelijk een seintje van. Zo blijf je niet alleen op de hoogte van wat er speelt, maar bouw je tegelijkertijd aan jullie relatie. Doe dit dan ook bewust.

Stuur bijvoorbeeld eens een artikel aan iemand persoonlijk als je weet dat hij of zij daarin geïnteresseerd is. Als je een artikel van jezelf stuurt, zorg dan dat dit echt relevant is. Dus voor iemand in de financiële sector geen algemeen stuk over LinkedIn-marketing, maar toegespitst op die branche. Dan is de kans dat iemand het waardeert en er mee aan de slag gaat ook vele malen groter.

Vergeet ook vooral niet om te reageren op reacties of vragen op jouw berichten of je reacties op de content van een ander. Zie reacties onder een bericht als een mogelijkheid tot gesprek. Anderen die jullie gesprek/ jouw adviezen lezen en die interessant vinden bezoeken vaak weer jouw profiel.

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.