13 plekken om potentiële klanten te vinden – Link Je Klant

13 plekken om potentiële klanten te vinden

LinkedIn is fantastisch om op zoek te gaan naar potentiële nieuwe klanten, maar zeker niet de enige mogelijkheid. In dit blog zet ik maar liefst 13 plekken op een rij waar jij leads kunt vinden of zelfs fysiek tegen het lijf kunt lopen. En omdat LinkedIn nu eenmaal mijn ding is, geef ik je voor de plekken buiten LinkedIn natuurlijk wel tips om met behulp van LinkedIn aan je relatie te werken en naar een persoonlijk salesgesprek toe te werken.

Plek # 1: persoonlijke LinkedIn-profielen

Ik begin natuurlijk met mijn favoriet: LinkedIn. LinkedIn is het enige sociale netwerk waarbij je niet alleen inzicht hebt in je eigen netwerk, maar ook het netwerk van je connecties. En dit kun je niet alleen inzien, maar zelfs heel makkelijk doorzoeken met de zoekfunctie. Maak dus eens een lijstje van de kenmerken van jouw klanten en kijk of je vergelijkbare bedrijven of personen kunt vinden.

Plek # 2: LinkedIn-groepen

LinkedIn-groepen zijn een mooie bron van potentiële klanten, maar hoe ontdek je nu in welke groepen jouw leads zitten? LinkedIn heeft tenslotte wereldwijd bijna 2 miljoen groepen. Die stuk voor stuk doornemen is niet echt een optie. Ook hier komt de zoekfunctie van LinkedIn weer van pas. Door in de zoekbalk een trefwoord te typen en vervolgens het tabblad Groepen te kiezen, krijg je groepen te zien die over dat onderwerp gaan. Maar check ook vooral de persoonlijke profielen van nieuwe connecties en je favoriete klanten en kijk van welke groepen zij lid zijn.

Plek # 3: Twitter

Hoewel ik van het medium zelf niet een enorme fan ben (teveel zenden in plaats van met elkaar in gesprek gaan), biedt Twitter je wel hele fijne mogelijkheden om te zoeken, bijvoorbeeld op trefwoorden. Of je zoekt op bepaalde hashtag om zo mensen te vinden die daar een vraag over hebben gesteld.

Plek # 4: Beurzen

Meestal bezoeken we uit gewoonte beurzen waar we zelf iets kunnen leren of nieuwe producten kunnen ontdekken. Maar dat kan natuurlijk ook andersom. Je kunt ook de beurzen uitzoeken waar jouw ideale klant graag heen gaat en daar met elkaar in gesprek raken. En dat hoeft echt niet perse door er als standhouder te gaan staan, maar kan ook prima als bezoeker.

Plek # 5: Netwerkbijeenkomsten

Netwerkbijeenkomsten heb je in allerlei vormen en formaten. Van klein en persoonlijk tot aan Oud & Nieuw op Times Square en van samen wekelijks ontbijten tot vrijblijvend af en toe koffie drinken tijdens een Open Coffee. Er is dus altijd een vorm die bij jou en je bedrijf past. Maak eens een lijstje van alle netwerkmogelijkheden (betaald en onbetaald) in jouw omgeving en check of jouw ideale klant daar ook komt.

Plek # 6: Brancheorganisaties

Als je je richt op bedrijven in een specifieke branche is de kans groot dat jouw potentiële klanten lid zijn van een brancheorganisatie. Die hebben vaak ledenlijsten waar jij dan weer je voordeel mee kunt doen.

Plek # 7: Bijeenkomsten van brancheorganisaties

Als die brancheorganisaties ook bijeenkomsten organiseren sta jij natuurlijk met je snufferd vooraan om persoonlijk kennen te maken met de leden. En wie weet pak je ook nog wat interessante sprekers en workshops mee.

Plek # 8: oude informatieaanvragen

Iedereen heeft wel mensen die ooit eens interesse hebben getoond in je werk of zelfs een aanvraag hebben gedaan, maar waar nog niks is uitgekomen. Sommigen van hen zijn sindsdien misschien uit jouw blikveld verdwenen. Loop je mailbox en je agenda eens door en kijk wie van die oude aanvragers je weer eens kunt contacten.

Plek # 9: oude offerteaanvragen

Vergelijkbaar is je map met offertes. Neem die ook af en toe eens door om te kijken wie je voorstel toen heeft afgewezen, maar die misschien ondertussen wel klaar is om met jou te gaan samenwerken. Een ‘nee’ is zelden definitief, maar hangt bijna altijd af van omstandigheden en die veranderen.

Plek # 10: aanbevelingen

Hiermee bedoel ik dit keer niet de aanbevelingen op je LinkedIn-profiel, maar een naam die je van een tevreden opdrachtgever krijgt en waar je contact mee op kunt nemen, dus in goed Nederlands een ‘referral’. Vraag na elk positief gesprek om een naam van iemand waarmee je een volgende afspraak kunt maken. Dus als je iemand om feedback hebt gevraagd op je productidee, wie uit het netwerk van je gesprekspartner zou daar ook zinnige dingen over kunnen en willen zeggen? Of wanneer je een opdracht tot tevredenheid hebt afgerond, kent je opdrachtgever nog meer ondernemers die je daarbij kunt helpen?

Plek # 11: vacaturebanken

Vacaturebanken? Ja! Vacaturebanken. Bedrijven die groeien en daarvoor nieuwe medewerkers zoeken staan vaak ook open voor andere oplossingen om het werk makkelijker of efficiënter te maken (vooral als ze daardoor minder mensen aan hoeven te nemen, want die zijn schaars).

Plek # 12: ‘movers en shakers’

‘Movers en shakers’ zijn mensen die van baan wisselen. Die kunnen op 2 manieren interessant zijn. Wanneer jij al een goede relatie met diegene hebt, dan is de kans groot dat hij of zij jou ook bij zijn nieuwe werkgever binnen wil brengen. Maar ook als je nog geen relatie met ‘the new guy (of girl)’ hebt, is de kans dat hij of zij openstaat voor verandering van leverancier vele malen groter dan wanneer iemand er al lang zit.

Plek # 13: leads uitwisselen

Het uitwisselen van leads met ondernemers die een niet-concurrerende dienst hebben is ook interessant. Jij hoeft er weinig moeite voor te doen en de klant krijgt een uitgebreider dienstenpakket aangeboden.

En dan?

Je hebt leads gevonden. En dan? Het begint met contact leggen, bijvoorbeeld door het sturen van een connectieverzoek. Maar als dat nog een stap te ver is kun je iemand ook eerst gaan volgen. Reageer regelmatig op zijn of haar content totdat je voldoende ‘rapport’ hebt opgebouwd en iemand alsnog uitnodigt om te linken. En dan ga je verder met het bouwen aan de relatie. Door op hun berichten te reageren, door zelf berichten te posten en door ze af en toe een privébericht te sturen met iets leuks of iets interessants waar iemand echt iets aan heeft. Blijf positief langskomen en communiceren waar jij je klanten mee helpt. Als je dit slim aanpakt zegt jouw lead volmondig ‘ja!’ als je vraagt of hij eens live koffie wil drinken. Succes!

Ben jij toe aan het echt slim aanpakken van jouw LinkedIn-ondernemersfase of wil je doorgroeien naar de volgende?

Plan dan vrijblijvend een gratis LinkedIn-strategiegesprek van 30 minuten met mij in. We bespreken dan waar je nu staat en wat je nu doet, waar je heen wilt en welke stappen je daarvoor het beste kunt nemen. Zoals je van me gewend bent krijg je minimaal 3 praktische tips waar je meteen mee aan de slag kunt. Je plant je afspraak zelf in via https://calendly.com/linkjeklant/linkedin-strategiegesprek

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress


WEBINAR: Met LinkedIn van koude leads naar warme contacten (29 & 30 oktober)