10 tips voor een goede LinkedIn-profielfoto – Link Je Klant

10 tips voor een goede LinkedIn-profielfoto

Een goede profielfoto is ontzettend belangrijk. 50% van ons brein is ontworpen om visuele data te verwerken. Het eerste wat we dus bekijken zijn de plaatjes. In je profiel is je profielfoto de meest in het oog springende afbeelding. Daarmee maak je dus de allereerste indruk. Onbewust beïnvloed je hiermee al of je professioneel, betrouwbaar en aardig overkomt. Die heb je dus al ‘in the pocket’ door jezelf een goede profielfoto cadeau te doen. Maar waar moet je dan op letten? Dat lees je in dit blog!

5 Tips voor tijdens de fotoshoot:

1: Kijk recht in de camera

Het doel van je profielfoto op LinkedIn is om een goede eerste indruk te maken, maar ook om herkend te worden. Jouw foto moet ervoor zorgen dat ik, als ik je live ontmoet heb en daarna op LinkedIn opzoek, weet dat ik het juiste profiel heb gevonden. Of andersom, als ik jou binnenkort ga spreken, je foto alvast kan bekijken, zodat ik niet per ongeluk de verkeerde persoon de hand schud. Dit bereik je het beste door recht in de camera te kijken, zo ben je het best herkenbaar. Het spreekt hopelijk vanzelf dat je dus geen zonnebril, hoed, pet, helm etc. draagt.

2: Maak een foto van je gezicht met een stuk schouders

Bij berichten wordt je foto heel klein getoond en zelfs in je profiel is je foto na aanklikken (vergroten) meestal niet groter dan ongeveer 400 x 400 pixels. Plaats jij een foto van je complete lichaam, dan is jouw gezicht zo klein dat herkennen erg lastig is. Kies er daarom liever voor om je gezicht en een stukje van je schouders te laten zien. Alleen je gezicht staat een beetje raar. Door ook een stuk borst/ schouders te tonen vullen mensen automatisch het plaatje in hun hoofd met de rest van je lichaam aan.

3: Lach, liefst met ontblote tanden

Onderzoek wijst uit dat je door te lachen met ontblote tanden, automatisch aardig gevonden wordt en dat mensen je al gaan vertrouwen. Door anderen te benaderen met een glimlach laat je namelijk zien dat je je openstelt en zullen zij zelf ook sneller gaan lachen. Die lach geeft hen een goed gevoel en voila; ze vinden je aardig. Dit heeft direct gevolgen voor je gunfactor. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als jij aardig gevonden wordt, je eerder ingehuurd wordt, makkelijker hulp krijgt, sneller bruikbare informatie krijgt van anderen en foutjes je eerder vergeven worden. Bovendien blijkt dat als jij heel erg competent bent, maar niet als warm gezien wordt, dit heel erg tegen je kan werken bij het krijgen van opdrachten of promoties. Aardig overkomen loont dus!

4: ‘Kleed’ je

Een verkeerde eerste indruk poets je niet zo makkelijk weg. Als je voor het eerst gaat kennismaken met een potentiële nieuwe klant, dan kleed je je netjes aan, toch? Voor de een is dat een spijkerbroek met een net poloshirt/ blouse, voor de ander een mantelpak/ compleet kostuum. Dat hangt af van je bedrijf. Maar kies je kleding voor je profielfoto wel bewust. Met bepaalde kleuren kun je je eerste indruk namelijk sturen. Zo zorgt donkerblauw ervoor dat je overkomt als een autoriteit, geven zwart en donkerpaars een chique uitstraling en zorgt grijs ervoor dat je neutraal overkomt. Ga je naar een gesprek waarin je moet ‘winnen’ van iemand, dan is rood een goede kleur, maar die zou ik je niet snel adviseren voor op je profielfoto. Vind je het kiezen van je kleding en/of kleuren lastig? Neem dan eens contact op met een kleurenconsulente. Ik raad je graag iemand aan.

5: Zorg voor contrast met de achtergrond

Ben jij zelf vrij bleek, dan is een hele witte achtergrond niet handig voor het contrast. Datzelfde geldt voor iemand met een wat donkerdere huid en een donkere achtergrond. Zorg voor voldoende contrast. Zo ben je op je foto het makkelijkst herkenbaar. Een goede fotograaf kan je hierin adviseren.

Ook niet vergeten:

1: Huur een professionele fotograaf in

Die zorgt voor een goede achtergrond en belichting, zodat jij je daar niet meer druk om hoeft te maken. Bovendien is hij of zij in staat jou op je voordeligst op de gevoelige plaat te zetten. Dat kun jij met je smartphone meestal niet. En vraag je fotograaf ook om de originele hoge resolutiebestanden. Verkleinen kan altijd, vergroten is een stuk lastiger…

2: Plaats de foto zo groot/ zwaar mogelijk en al zoveel mogelijk op maat

LinkedIn verkleint je foto namelijk nog bij het uploaden en zo heb je de meeste kans op een korrelvrije, scherpe foto. Je kunt in LinkedIn een foto uploaden van maximaal 8Mb met als pixelformaat minimaal 400 x 400 pixels (denk eraan dat LinkedIn van dit vierkant een cirkel maakt) en maximaal 20.000 x 20.000 pixels. Het moet een PNG, JPG of GIF-bestand zijn. Het vierkant snijden en op maat maken is makkelijker van tevoren via een beeldbewerkingsprogramma te doen, dan via LinkedIn zelf.

3: Gebruik op al je Social Media dezelfde foto

Hierdoor maak je in één oogopslag duidelijk dat al die accounts van jou zijn en bij jouw bedrijf horen. Bovendien zorg je voor herhaling waardoor je naam (en dus je bedrijf) beter onthouden wordt.

4: Pas hem niet elke paar dagen aan

Het doel van je profielfoto is dat mensen vertrouwd met je raken. Wissel je te vaak van foto dan lijk je voor hen steeds een nieuwe persoon. Zorg natuurlijk wel dat je foto actueel is, zodat men je wel herkent als ze je in het ‘echt’ tegenkomen.

5: Maak een veiligheidskopie van je originele foto`s

Je zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn die zijn hoge resolutiefoto`s per ongeluk verkleint en dan dus geen HR-versies meer heeft. Voorkom dit gemakkelijk door een kopie van de volledige bestandsmap te maken en die desnoods op een andere plek op te slaan. Zo kun jij in je Social Mediamap helemaal los gaan met op maat snijden en verkleinen, zonder dat je het risico loopt je originelen kwijt te raken.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: