10 Manieren om meer reacties te krijgen op jouw LinkedIn-bericht – Link Je Klant

10 Manieren om meer reacties te krijgen op jouw LinkedIn-bericht

Meer reacties op je LinkedIn-bericht

Allereerst; waarom zou je meer reacties willen krijgen op je berichten? Het gaat toch niet om likes? Nee, maar toch ook ja. LinkedIn heeft namelijk een algoritme en zonder reacties op je berichten komt jouw met hart en ziel geschreven verhaal niet verder dan een testgroepje van pak-em-beet 100 man. Toch jammer, want daar doe je het niet voor. Je wilt met je content zo zichtbaar mogelijk zijn. Binnen je eigen netwerk en het liefst ook daarbuiten. En daarvoor heb je dus reacties nodig. In dit blog geef ik je 10 bewezen tips om er meer te krijgen.

Tip 1: Kies eens wat vaker voor alleen tekst

We zijn allemaal gewend om bij elk social mediabericht een foto of andere afbeelding toe te voegen. ‘Want zo heurt dat’. Beeld trekt tenslotte de aandacht, toch? Op LinkedIn dus niet perse. Uit onderzoek blijkt dat juist berichten die alleen uit tekst bestaan (dus geen afbeelding, video, pdf of externe link), gemiddeld de meeste reacties krijgen.

Tip 2: gebruik emoji`s in je bericht

Ik hoor sommigen van jullie nu al zuchten. En past het totaal niet bij je? Doe het dan vooral niet. Maar voordat je denkt dat ik het heb over pratende drollen, aubergines of zonnetjes met een glimlach, ik doel meer op opvallend gekleurde symbolen die je als opsommingsteken kunt gebruiken. Denk aan groene vinkjes voor iets positiefs of juist rode kruisjes voor iets negatiefs.

Tip 3: like je eigen post

Deze vind ik zelf heel lastig, want dit voelt een beetje gek. Maar feit is dat het werkt. Vooral als je het in het eerste uur doet. Dan bepaalt het LinkedIn-algoritme vooral of jouw content interessant genoeg is om de rest van je netwerk in gestuurd te worden. Het brengt het balletje als het ware aan het rollen. Want als iemand eenmaal een like heeft gegeven, volgen er snel meer. Het is een beetje als een lege dansvloer. Als er eenmaal één iemand op stapt en begint te dansen…

Het voordeel is dat er geen namen meer van de likers worden getoond. Die zie je pas als je op het aantal klikt. Maar daardoor valt het dus niet enorm op als je het doet. Ik zou het zelf met mate doen. Af en toe een bericht waarvan je extra graag wilt dat het door veel mensen gezien wordt, bijvoorbeeld.

Tip 4: zorg voor interactie in het eerste uur

Hoe meer reacties op je bericht in het eerste uur na posten, hoe groter de kans dat jouw bericht voorbij de testgroep van het algoritme komt. Zorg dus dat je zelf online bent op het moment dat je bericht gepost wordt. Ook als je het via bijvoorbeeld Buffer.com of Hootsuite plaatst.

Naast het toepassen van tip 3 kun je dan snel reageren op dingen die je netwerk onder je bericht roept. Of ambassadeurs uit je warme netwerk meteen na het posten via een privébericht vragen of ze je bericht willen liken.

Tip 5: gebruik native video

Een videolink vanaf YouTube ziet LinkedIn als externe link waardoor je bericht minder goed getoond wordt. Is het je eigen video, dan heb je waarschijnlijk het oorspronkelijke videobestand. Upload die dan direct in LinkedIn. Dat scheelt enorm!

Als het even kan, voeg dan ondertiteling toe aan je video. De meeste mensen lopen hun tijdlijn door zonder het geluid aan te hebben. Als jouw video dan automatisch start én ondertiteld is, krijgen mensen sneller mee of het voor hen interessant is en zullen ze dus ook eerder blijven kijken.

Tip 6: reageer ook op de content van anderen

Alleen maar zenden is niet waar LinkedIn voor bedoeld is. Reageren op berichten van anderen zorgt er niet alleen voor dat je positief op hun netvlies langskomt, maar ook dat je elkaar beter leert kennen en meer content van elkaar te zien krijgt.

Probeer wel altijd inhoudelijk te reageren. Reacties als “Tof man!”, “Van harte met deze promotie!” of “Wat leuk voor je.” nodigen niet echt uit tot een gesprek. Terwijl een gesprek er nou juist voor zorgt dat je elkaar beter leert kennen, elkaar aardig gaat vinden, een gunfactor opbouwt en, als je met behulp van je kennis een vraag beantwoordt, aan je expertstatus bouwt. Voor meer tips over hoe je goed op de berichten van anderen reageert, check dit blog.

Vind je een bericht zo tof dat je het wilt delen? Tag de oorspronkelijke auteur dan, want LinkedIn geeft hen geen seintje (ja, is best vreemd…). En wordt jouw bericht gedeeld? Bedank diegene daar dan natuurlijk voor.

Tip 7: gebruik hashtags (maar niet teveel)

Met hashtags kun je je bericht bereik geven buiten je eigen netwerk. Door bijvoorbeeld #marketing in je bericht te zetten, wordt je bericht ook getoond aan niet-connecties die die hashtag volgen. Maar gebruik er niet teveel. LinkedIn zelf adviseert maximaal 3. En zet ze liever onderaan je bericht dan in de tekst zelf, want het maakt je bericht minder prettig leesbaar.

Tip 8: post niet te veel

Eén tot maximaal 2 keer per dag is het advies. En als je twee keer per dag post, zorg dan dat daar een aantal uur tussen zit. Reageren op berichten mag dan gerust wel weer vaak, liefst zelfs heel vaak. Als richtlijn kun je aanhouden om vijf keer vaker te reageren dan zelf te posten.

Tip 9: tag met mate

Te enthousiast mensen taggen maakt meer kapot dan je lief is. Als het nuttig is (en je de ‘ontvanger’ er ook een plezier mee doet of in ieder geval niet ergert), tag dan gerust iemand in je bericht. Bijvoorbeeld wanneer je iets samen gedaan hebt, samen ergens heen gaat etc.

Maar wees terughoudend in het taggen van mensen om hen op je bericht te laten reageren. Veel mensen zitten daar niet op te wachten. Je kunt je vast voorstellen dat sommige mensen te pas en te onpas getagt worden en daar eerder geïrriteerd door raken dan het leuk vinden. Wil je toch graag dat diegene reageert? Vraag daar dan liever via een privébericht om.

Tip 10: deel je LinkedIn-post op andere plekken

Tot slot. Je hoeft je natuurlijk niet tot LinkedIn te beperken bij het vragen om reacties. Via de drie puntjes in de rechter bovenhoek van je bericht kun je de link kopiëren en vervolgens delen in een e-mail of op andere social media. Vraag vervolgens of mensen op je LinkedIn-bericht willen reageren. Zo trek je nog meer potentiële likers naar je bericht.

PS voor dit blog heb ik me dankbaar gebaseerd op onderzoeksresultaten van John Espirian. Wil je zijn cijfermatige onderbouwing zien? Check dan zijn oorspronkelijke artikel (Engels)

Samen oefenen?

Wil jij in een klein groepje, onder mijn persoonlijke begeleiding een dagdeel gericht oefenen in het schrijven van goede berichten voor LinkedIn? Niet alleen het 'wat' leren, maar vooral het 'hoe'? Direct feedback krijgen op je eigen berichten waardoor je snel beter leert schrijven?
Dat kan! En wel op maandagochtend 28 september of woensdagochtend 30 september. Vanwege Corona zijn de sessies voorlopig via Zoom. Net zo waardevol, maar veilig vanuit je eigen huis of kantoor. Meer weten? Check hier alle informatie of meld je meteen aan! 

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!