10 manieren om je LinkedIn-marketing om zeep te helpen – Link Je Klant

10 manieren om je LinkedIn-marketing om zeep te helpen

We zijn allemaal menselijk en natuurlijk is het helemaal niet erg als je af en toe een foutje maakt. Daar leer je tenslotte het meeste van. Maar het andere uiterste is om als een stier in een porseleinwinkel met je LinkedIn-marketing om te gaan. Daarom in dit blog 10 manieren om je LinkedIn-marketing om zeep te helpen. Natuurlijk leg ik ook uit hoe je dit juist niet doet :-).

1: Maar iets doen

Zeker, iets doen is altijd beter dan niets doen. Maar je zult zien dat als je met LinkedIn- of überhaupt marketing aan de slag gaat, je er het beste rendement uithaalt als er een plan achter zit. Denk na over wat je doel is met LinkedIn, wie je doelgroep is en waar op LinkedIn ze zich bevinden, welke problemen je doelgroep heeft en welke actie moet je ondernemen om jouw gestelde doel te halen. Zo wordt je communicatie een stuk gerichter en dus efficiënter. Zie ook mijn blog ‘LinkedIn-marketingplan in 4 stappen’.

2: Niet consistent zijn

Als je geen plan hebt is de kans ook redelijk aanwezig dat je niet consistent bent in je LinkedIn-uitingen. Je hebt geen rode lijn, geen duidelijk doel met je statusupdates en dan vlieg je alle kanten op. Dit is niet direct schadelijk, maar ook niet bijster efficiënt.

3: Marketing als bijzaak beschouwen

Tenzij je in een branche zit waarin klanten, zonder dat je er iets voor hoeft te doen, rijen dik voor de deur staan om alsjeblieft door jou geholpen te mogen worden, kun je gewoon niet zonder marketing. Al is jouw dienst of product nog zo geweldig, als niemand er vanaf weet ga je het niet verkopen. Marketing serieus nemen en dit structureel aanpakken levert je gegarandeerd klanten en omzet op.

4: Je volgers negeren

Natuurlijk is het fijn om een groot aantal volgers of connecties te hebben, maar verlies je niet in aantallen of het laten groeien van je publiek. Een klein aantal volgers of een beperkt netwerk dat jou goed kent en echt ambassadeur voor je is, is in de meeste gevallen veel waardevoller. Juist investeren in een goede relatie met je netwerk levert je klanten op. Die connecties kennen je dan goed, weten dat je kwaliteit levert en bevelen je graag aan bij hun netwerk.

5: Opscheppen

We zijn en blijven Hollanders en ergeren ons al snel aan mensen die opscheppen over wat ze allemaal wel niet kunnen of hebben. Maar bij het aanprijzen van ons product of dienst, doen we het vaak toch. Pas daarmee op, want dit kan averechts werken. Vraag juist een tevreden klant om dit te vertellen of laat zien dat je verstand hebt van je vak door het delen van je kennis. Er zijn echt allerlei mogelijkheden zonder jezelf teveel op de borst te kloppen.

6: Niet sociaal zijn

LinkedIn is een sociaal netwerk en sociaal zijn loont daar enorm. Jouw netwerk wil jou met liefde helpen, maar vindt het wel fijn als jij dat andersom ook doet. Juist door zelf pro-actief je netwerk te helpen, bijvoorbeeld met tips en tricks, maar ook door connecties aan elkaar te verbinden, bouw je krediet op en zul je zien dat mensen jou vanzelf ook gaan aanbevelen en je zo zonder geleur aan klussen komt.

7: Je volgers de oren van de kop praten

Ook al zijn al je berichten superwaardevol en perfect passend bij je doelgroep, er is ook zoiets als teveel. Hoewel LinkedIn tegenwoordig ook een algoritme heeft en je dus niet meer automatisch alle berichten van al je connecties te zien krijgt, is dit lang niet zo heftig als bijvoorbeeld die van Facebook. 2 a 3 berichten per week (verdeed over de week) is voor de meeste mensen dan ook prima. Je netwerk krijgt namelijk, naast de berichten die je zelf post, via jou ook nog alle berichten die jij liket te zien. Alles bij elkaar kan dat soms wat SPAM-merig worden.

8: Niet op actualiteiten letten

Berichten vooruit schrijven en inplannen is een geweldige manier om regelmatig langs te komen op de tijdlijn van je connecties, daarin goed je rode draad vast te houden en je lezers niet te SPAM-men. Maar als je daarnaast niks meer doet en dus totaal niet aanhaakt op dingen die nu spelen, of dat nou wereldnieuws is of nieuwe ontwikkelingen in je vak, dan mis je de boot en doe je juist afbreuk aan je expertstatus.

9: Jezelf herhalen

Content herhalen is helemaal niet erg, maar doe dit wel met een plan. Een blog kun je bijvoorbeeld vaak makkelijk in stukjes knippen om als losse tips te posten. En een verhaal kan, eventueel in iets andere bewoordingen, ook prima nog een keer op een ander medium gebruikt worden. En is je content na een bepaalde periode nog steeds relevant? Dan kun je het gerust nog een keer posten, maar zorg er wel voor dat er voldoende tijd tussen zit zodat mensen niet denken: “dit heb ik toch 2 weken geleden ook al langs zien komen?”.

10: Vergeten dat achter bedrijven ook mensen zitten

Ook al verkoop je je product of dienst aan andere bedrijven, degene met wie je uiteindelijk de deal sluit is ook een mens. Wees daarom niet bang om jezelf, ook op LinkedIn, van je menselijke kant te laten zien. Maak eens een grapje of leg je connecties een dilemma of vraag voor. Laat zien dat je geen robot bent, maar een mens van vlees en bloed, die ook soms iets onhandigs doet. Dat maakt je alleen maar toegankelijker.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.