10 fouten die jij ook maakt op LinkedIn – Link Je Klant

10 fouten die jij ook maakt op LinkedIn

Niet omdat je het wilt, maar omdat je je er niet bewust van bent, omdat je niet weet dat LinkedIn zo werkt of omdat je niet weet wat de mogelijke gevolgen zijn. In dit blog beschrijf ik 10 fouten die bijna alle ondernemers op LinkedIn maken én hoe je jouw aanpak daarvan verbetert!

Fout # 1: je hebt geen plan

LinkedIn ‘een beetje’ doen is heus wel nuttig, maar lang niet zo waardevol dan als je het met een plan doet. Dat betekent niet dat je een compleet strategie-boekwerk moet schrijven en dagelijks 3 pagina`s aan checklists langs moet. Het betekent wel dat je voor jezelf bedenkt wat je doel is met LinkedIn en welke stappen je BEWUST kunt zetten om dat doel te bereiken. Waarschijnlijk kun je , in ieder geval in het begin, prima toe met een half A4-tje met doelen en actiepunten.

Fout # 2: je hebt geen contentstrategie

Hetzelfde geldt voor je berichten. Al je berichten dragen bij aan je zichtbaarheid, maar in sommige gevallen meer in de trant ‘negatieve aandacht is ook aandacht’. En dat zeg ik niet om je af te schrikken, want berichten schrijven is geen raketwetenschap. Ook jij kunt het. Begin maar eens met je bij elk bericht dat je schrijft af te vragen of 1: dit iets is waar je je doelgroep mee helpt en 2: of het bijdraagt aan het doel dat jij hebt met LinkedIn. Daar pak je al grote winst.

Fout # 3: je hebt geen lead-generatie-strategie

Als leadgeneratie één van jouw doelen met LinkedIn is, moet je natuurlijk ook nadenken hoe je dit aanpakt. Het zal zelden gebeuren dat iemand naar aanleiding van een bezoek aan je persoonlijke profiel of een bericht meteen klant wordt. Denk na over het traject dat jouw klant aflegt voordat hij wel klant wordt. Heb je een weggever of een laaggeprijsd instapproduct? Stuur daar op qua Call-To-Action. Als iemand eenmaal dat eerste contact heeft gemaakt kun je aan jullie relatie bouwen en toewerken naar een (grotere) aankoop.

Fout # 4: je committeert je niet echt

LinkedIn (eigenlijk alle marketing) werkt alleen als je het systematisch en dus regelmatig doet. Dus niet de ene week wel en de andere week niet. Te druk zijn is geen excuus. LinkedIn is onderdeel van je acquisitieproces. Je stopt toch ook niet met het maken van offertes als het een paar weken druk is? Blok er dagelijks tijd voor in je agenda en neem de stappen die in je plan staan.

Fout # 5: je bouwt niet aan een sterk netwerk

Je netwerk is waar de grote meerwaarde van LinkedIn zit. Zij zien als eerste je berichten en verspreiden deze door ze te liken of er op te reageren. Zij kennen je en kunnen je aanbevelen bij hun netwerk. Maar dat gebeurt alleen als jij bewust aan een sterk netwerk bouwt en dat netwerk ook actief onderhoudt. Dus nodig mensen uit om te linken, volg het linkverzoek op, leer elkaar beter kennen, volg ook hun berichten en reageer daarop. Zo kom én blijf je in beeld.

Fout # 6: je profiel is slecht gevuld

Je persoonlijke LinkedIn-profiel is de basis van je LinkedIn-marketing. Of iemand je nu via een zoekactie of via een bericht vindt, vroeg of laat komen ze op je profiel. En als dat slecht gevuld is of niet overeenkomt met het plaatje dat je op andere plekken schetst maak je geen goede indruk. Zo loop je klanten mis.

Fout # 7: je reageert niet op reacties op je berichten

Deze is echt heel belangrijk. Want mensen die op je berichten reageren zijn fans en/of mogelijke klanten. Reageer dus altijd. Al is het maar met ‘dank je wel’. En zo snel mogelijk. Je hoeft heus niet de hele dag online te zijn, maar een week later nog op iemands compliment of, nog erger, iemands vraag reageren is natuurlijk een no-go.

Fout # 8: je branding is niet consistent

Als je met je persoonlijke profiel een heel ander plaatje schetst dan met je berichten of reacties op berichten ben je, zoals dat zo mooi heet, niet congruent. Er is geen overeenstemming tussen wat je schrijft en wat mensen zien. Mensen raken daarvan in de war en het laatste wat je wilt is een potentiële klant in de war maken. Dat resulteert namelijk zelden in een aankoop. Zorg er ook voor dat je zowel in je profiel als je berichten je huisstijl goed toepast. Zo zorg je juist wel weer voor herkenbaarheid en dus congruentie.

Fout # 9: je kiest voor kwantiteit boven kwaliteit

Hoewel het weinig zin heeft om maar eens per maand iets te posten kun je ook teveel berichten plaatsen. Vooral als het ten koste gaat van de kwaliteit. Als jouw berichten van de robot achter het algoritme te vaak het label ‘low’ van lage kwaliteit krijgen, krijg je dat label ook steeds sneller. Kies dus liever voor minder vaak een sterk bericht dat goed aansluit bij wat jouw netwerk interessant vindt (en waar ze dus op reageren), dan vaak een minder sterk bericht omdat jij vindt dat je x keer per week iets moet posten.

Fout # 10: je vergeet om ook plezier te hebben

LinkedIn is een zakelijk netwerk, maar dat betekent niet dat je altijd bloedserieus moet zijn. Post ook gerust eens iets dat je gewoon leuk vindt of wat je raakt. Daarmee laat je ook de mens achter de ondernemer zien. Je zult zien dat dit soort berichten het heel goed doen op LinkedIn. Mensen doen namelijk zaken met mensen.

Eens samen sparren waar voor jouw bedrijf winst valt te behalen met LinkedIn?
Meld je dan aan voor een gratis LinkedIn Power Talk van 30 minuten.
Plan hieronder zelf je afspraak in:

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.